2019-04-12

VDU Švietimo akademijos docentė,
VšĮ „Vaikų ugdymas“ direktorė dr. Sigita Burvytė

Daugiau informacijos rasit:
www.ugdykimkartu.lt

Savęs pažinimas – pozityvios tėvystės pagrindas

Tik stengdamiesi pažinti save, siekdami suprasti savo vaikystės patirtis galime suvokti, kokie tėvai esame savo vaikams ir kokias ugdomąsias situacijas jiems kuriame, kurios lemia vaikų savo gyvenimo pasirinkimo scenarijų. Turime nuolat analizuoti save ir stengtis pakeisti netinkamą savo gyvenimo scenarijų, kuris gali prisidėti prie žalojančio vaiko gyvenimo scenarijaus pasirinkimo. Kiekvienas iš mūsų turėjome vaikystę, todėl turime suprasti, kaip mūsų turimos patirtys veikia mus ir mūsų tėvystės bei motinystės raišką. Tik analizuojant save galima pažinti vidinius barjerus, kurie lemia tam tikras mūsų reakcijas į vaiko elgesį, dėl ko formuojasi vaikų pasirenkamas gyvenimo scenarijus. Kol jų neatpažinsime, negalėsime padėti sau ir vaikui ir kartu pakeisti esamos situacijos. Kol neatpažinsime problemos, negalėsime jos pakeisti. Kviečiu analizuoti save kartu su www.ugdykimkartu.lt

 

Nuo tėvų sąmoningumo priklauso, kokias vaikų ugdymosi sąlygas jie sukurs. Kokiomis ugdymosi sąlygomis vaikai praleis savo vaikystę, tai lems jų viso gyvenimo scenarijaus pasirinkimą. Šių dienų visuomenėje dominuojantis tėvų įsiaudrinimas sukelia nesaugumą ir baimes: dėl vaikų atėmimo; siekis būti gerais tėvais netgi tada, kai nesuprantame vaikus žalojančio elgesio, baimė kreiptis pagalbos; šeimų pasipiktinimas dėl visuomenėje ryškėjančio požiūrio, kad tėvai reikalingi tik vaikams pagimdyti, o pagalba įveikiant iškilusius sunkumus užsibaigia šeimos problemų diagnostika ir vaikų paėmimu iš šeimos; nesaugumas, kad kiti nusprendžia, kaip man ugdyti savo vaikus, ir kt. Tėvams reikalinga pagalba vaikų ugdymo srityje ir vidinės harmonijos suradimo srityse, priimant teisingus sprendimus dėl vaikų leistino elgesio ribų nustatymo ir kitų probleminių situacijų pozityvaus sprendimo, remiantis savęs ir vaiko pažinimu.

Kitas momentas – kodėl tėvai nesikreipia pagalbos? Nes ne visada ta pagalba padeda rasti jiems tinkamiausius vaikų ugdymo sprendimus bei suprasti save ir savo vaikus sprendžiant problemines vaikų ugdymo situacijas. Kviečiu atsakymų ieškoti kartu. Prisijunkite prie diskusijų, į kurias pakviesime artimiausiu laiku. Neišsprendžiamų situacijų nėra, tik reikia nepasiduoti ir ieškoti tinkamiausių jų sprendimo būdų. Siūlome moksliniais tyrimais paremtą Pozityvios tėvystės sprendimų teoriją, kurios hipotetinis modelis parengtas dirbant su Lietuvos šeimomis ir tinka lietuviškai kultūrai bei mentalitetui.

 

Kartu ieškosime būdų, kaip nebijoti klausti ir ieškoti atsakymų, kai kyla problemų, arba išgirsti tai, ką Jums sako, nors Jūs ir nematote savo elgesio su vaikais problemų. Supratau – kol tėvai patys sau aiškiai ir garsiai nepasakys, kad toks bendravimas su vaikais yra „nenormalus“, tol tėvų ir vaikų žalingo bei destruktyvaus tarpusavio santykio pakeisti nebus galima. Ir jeigu tai kartosis diena iš dienos, vaikui bus padaryta neatitaisoma žala visam gyvenimui. Probleminių vaikų ugdymo situacijų sprendimų reikia ieškoti čia ir dabar, neatidėlioti vėlesniam laikui. Galite palikti tų situacijų sprendimą savieigai ir nurašyti netinkamą vaikų elgesį ir jūsų netinkamas reakcijas vaikų amžiaus tarpsnių krizėms ar raidos etapams, manydami, kad tai išaugs. Gali taip ir atsitikti, bet gali pasekmės būti ne tokios, kokių tikitės. Tad domėtis savo ir vaiko tarpusavio santykiu ir kokią ugdomąją situaciją tas santykis sukuria, turite čia ir dabar. Tik nuo Jūsų priklauso, skirsite tam laiko ar ne.