2023-05-22

VDU ŠA docentė
VšĮ „Vaikų ugdymas“ direktorė
dr. Sigita Burvytė


Kaip padėti sau ir vaikui adaptuotis darželyje?

Vaikui pradėjus lankyti darželį, tėvams kyla didesnė baimė nei pačiam vaikui. Dažnu atveju tėvų baimė, kad vaikas nesugebės sėkmingai prisitaikyti, verks išsiskiriant, negalės pasilikti ir kt., veidrodinių neuronų pagalba sustiprina vaiko baimę ir nesaugumo jausmą. Pagalvokime, kaip turi jaustis vaikas, atsidūręs nepažįstamoje aplinkoje, tarp nepažįstamų žmonių ir dar matydamas, kad mamai ar tėčiui baisu. Tikriausiai nejaučia mūsų pasitikėjimo juo, kad jis viską gali įveikti pats. O tai būtina vaikui pajusti, kad galėtų sėkmingai įveikti iššūkius, su kuriais susiduria pradėjęs lankyti darželį. Jeigu vaikas mato, kad mamai ar tėčiui baisu, tai kas tada jo čia laukia – jam darosi dar baisiau.

Norėdami padėti vaikams, pirmiausia tėveliai turi įveikti savo baimes.

Vaikų adaptacija būna lengva, trunka nuo 1–3 mėnesių, vidutinio sunkumo – nuo 3–6 mėnesių ir sunki – nuo 6 iki 9 mėnesių.

Vaikams reikia tėvų palaikymo ir paramos. VšĮ „Vaikų ugdymas“ nuotr.

 

Trumpa atmintinė tėveliams, kuri padės sėkmingai įveikti vaiko adaptacinį laikotarpį pradėjus lankyti darželį ir nukreips tinkama linkme teikiant pagalbą vaikams.

1. Miego režimas. Pirmiausia turite sureguliuoti vaiko miego režimą ir savo atžalą į darželį atvesti pedagogų nurodytu laiku. 1 metų ir 6 mėnesių vaikai per parą turi miegoti 14 val., 2 metų – 13 val., o 3 metų – 12 val. Jeigu vaikams nepakanka miego, jie būna irzlesni, o vakare tarsi atsiranda antras kvėpavimas ir jie negali nurimti, būna energingi ir veiklūs. Tai gali jus suklaidinti, todėl pamanysite, kad vaikas nenori miego. Bet taip gali nutikti dėl miego trūkumo. Tada turėtumėte ankstinti migdymo laiką, o ryte vaiką pažadinti laiku, kad jis spėtų į ryto užsiėmimus. Jeigu galite atvesti vaiką ryte vėliau, nepiktnaudžiaukite tuo. Jeigu ryte vaikas keliasi vėliau, iki pietų jis nespėja pavargti ir sunkiai užmiega pietų miegelio arba tai padaro, kai netrukus reikia keltis, tad lieka gerai nepailsėjęs. Taip išderinamas visas dienos režimas. Vaikas šiuo atveju yra priklausomas nuo jūsų, jūs reguliuojate jo miego režimą. Jis pats savarankiškai to padaryti negali dėl savo amžiaus, tad labai svarbu tėvų sąmoningumas.

2. Vaiko emocinis nuteikimas. Vaikui turite pasakoti apie teigiamus dalykus, kurie nutiks darželyje, bei apie naujus draugus, su kuriais jis susipažins. Orientuokite vaiką į kūrybinę veiklą. Tik kūryba daro žmogų laimingą. Pokalbis turi būti paremtas teigiamomis emocijomis ir gera nuotaika, vaikas turi nusiteikti, kad ten bus smagu.

3. Atsisveikinimas turi būti greitas. Prieš kelias dienas parodykite vaikui veiksmais, koks bus atsisveikinimo ritualas. Iš vakaro džiugiai, ramiai ir kupini gerų emocijų priminkite atsisveikinimo ritualą, o ryte jo laikykitės. Nesakykite to, ko tikrai nepadarysite. Karantino laikotarpio sąlygos jautriems tėveliams, kurie savo vaikus myli „per stipriai“, kelia siaubą, nes reikės vaiką „atplėšti“. Darykite taip, kad nereikėtų vaiko „atplėšti“, paruoškite jį, kad jis sugebėtų pats pasilikti, pasitikėkite juo.

Ilgi pašnekesiai nepadeda lengvai išsiskirti. VšĮ „Vaikų ugdymas“ nuotr.

 

Vaikai adaptacinius sunkumus gali įveikti ir įveiks patys. Ko jiems reikia iš tėvų? Tai pasitikėjimo, kad jie tai gali padaryti patys. Jeigu negalite palikti vaikų, leiskite į darželį vėliau, kai jūs ir jūsų vaikas bus tam pasiruošęs. Jeigu pasakėte, kad aš padėsiu tau nusirengti, pabučiuosiu į skruostą ir išeisiu, o tu prie lango man pamosi, taip ir turite daryti. Svarbu greitai išeiti. Taip jūs pradeda formuoti atsisveikinimo ritualą. Kuo greičiau sugebėsite atsisveikinti, tuo greičiau vaikas įpras prie šito ritualo ir pradės domėtis nauja aplinka, pedagogais ir vaikais. Vaikų adaptaciją apsunkina tai, kad tėveliai niekaip negali išeiti ir keletą kartų kartoja tuos pačius ritualus, ilgai kalbasi prieš vaikui įeinant į grupę. Noras padėti vaikui adaptuotis ar nepasitikėjimas pedagogais skatina tėvelius ilgai stovėti prie durų ir stebėti vaiką. Tai trukdo vaikui domėtis nauja aplinka, nes matydamas artimą žmogų jis vis dar palaiko santykius su juo ir negali pažinti bei tyrinėti naujos aplinkos. Neapsunkinkite vaiko padėties. Karantinas yra savotiška pagalba vaikams, kad tėveliai jais pasitikėtų ir leistų greičiau susipažinti su nauja darželio aplinka.

4. Laikykitės ritualų ir susitarimų. Vaikams ritualai yra svarbūs ir būtini, jie suteikia saugumo jausmą. Kad ir susitarimas iš vakaro, kad bus bučkis, žaibas ir – į grupę. To ir turite laikytis. Taip pat ir pasiimant. Kalbėkite vaikui suprantamai, pasakykite, kokia bus dienotvarkė ir kada ateisite jo pasiimti. Jei pasakėte, kad tu pavalgysi, pažaisi, išeisi į lauką, pamiegosi ir kai atsikelsi, aš jau būsiu atėjęs, tai ir turite ateiti tada, kada pasakėte. Jeigu nesilaikysite žodžio, o vaikas lauks ir pergyvens, jausis nesaugus. Laikykitės rutinos ir stenkitės atvesti į darželį tuo pačiu laiku. Dažnai užduodamas klausimas, kas turi atvesti vaiką – mama ar tėtis. Juokauju sakydama, kad tas, kurio nervai šaltesni. Statistiškai tėčiams geriau sekasi rytiniai ritualai su vaikais, bet būna ir išimčių, mamoms ir vaikams išsiskirti daug sunkiau. Spręskite patys, geriau, kad pradžioje tas pats žmogus atvestų ir pasiimtų, bet atsižvelkite į savo šeimos situaciją. Jeigu vaikas yra visapusiškai paruoštas, jo adaptacija praeina sklandžiai. Patys spręskite, kiek laiko turi trukti atsisveikinimas, bet manau, kad ne daugiau kaip 5 min. Karantino laikotarpiu jau pirmąją dieną turite suteikti auklėtojai informacijos apie vaiką, kaip jūs jį nuraminate, jei būna užvaldytas stiprių emociją, kad tos emocijos gali pasireikšti ir kitus svarbius dalykus, kuriuos turi žinoti pedagogės. Skirkite laiko ramiai atsisveikinti ir visiems ritualams atlikti, nes kai skubate, vaikas jaučiasi nesaugus.

5. Pasitikėkite savo vaikais. Tai vienintelis dalykas, kurio iš jūsų reikia vaikams. Vaikai viską pagal savo amžių gali įveikti patys, tik reikia, kad jais pasitikėtumėte. Jeigu ryte neskubėdami ir šypsodamiesi, džiaugsmingai ir pakylėtu balsu palydėsime vaiką sakydami „geros dienos“, „smagaus tau žaidimo“ ar „skanių pusryčių“, vaikas gaus patvirtinimą, kad darželis yra maloni ir saugi vieta. Būtent to vaikui ir reikia. Vaiko atsiskyrimą nuo jūsų apsunkins toks pasakymas: „Gaila, bet turiu eiti“, nes skamba vaikui kaip bausmė. Ar dažnai girdžiu iš tėvelių: „Atsiprašau, tai tavo darbas, turi čia likti.“ Taip tarsi perteikiame emociją, kad darželis – nemaloni vieta. Netinka sakyti „nebijok“. Jeigu vaikas bijo, siunčiame žinią, kad vis dėlto yra ko bijoti. Turime žinoti, kad vaiko ašaros – natūrali reakcija į pasikeitusią situaciją. Tai rodo, kad jūsų ryšys su vaiku yra stiprus. Daug geriau, jeigu vaikas stipriai ašaroja – jums reikia atsitūpti ir užtikrintai pasakyti, kad suprantate, jog jam dabar baisu, nes nieko čia nepažįsta, bet kai susipažins, jam čia patiks. Priimkite vaiko jausmus ir būkite nuoširdūs pasakydami, kad tik iš pradžių baisu, bet paskui apsipras ir bus linksma.

6. Emocinis palaikymas. Išlaikykite vidinę ramybę ir stenkitės ramiai reaguoti bei parodyti empatiją vaiko atžvilgiu, kai jis verkia, mušasi, spardosi, rėkia, griūva ant žemės. Atsitūpkite, apkabinkite, jeigu leidžiasi. Jeigu nesileidžia, pasakykite, kad būsite šalia ir palauksite, kol jis apsiramins.

 

Pakeltas ir įsakmus tonas nepadeda vaikams apsiraminti. VšĮ „Vaikų ugdymas“ nuotr.

 

Jeigu veržiasi emocijos, daug nekalbėkite, nes vaikas nieko negirdi. Bet jeigu vaikas tik pradeda ar jau baigia reikšti emocijas, įvardykite vaiko jausmus ir pasakykite, kodėl jis taip jaučiasi. Taip pat trumpai, vienu sakiniu, pasakykite, ko negalima daryti, kai taip jaučiasi (pvz., spardytis), ir ką galima daryti (gali apkabinti mane, jeigu tau liūdna). Nepamirškite pridurti, kad jūs jį mylite. Tokiu momentu vaikui nurimti nepadeda skubinimas ar bauginimas (pvz., jeigu neisi į grupę, atvažiuosiu vėliau arba neduosiu žaisliuko ir kt.).

7. Būkite atviri ir sakykite vaikui tiesą. Būkite nuoširdūs su vaiku ir būtinai laikykitės duoto žodžio. Jeigu pasakėte, kad ateisite po miegelio ar vakarienės, tada ir ateikite, nes vaikas lauks. Nemaitinkite vaiko tuščiais pažadais. Geriau nežadėkite, jeigu nesate tikri, kad tada ateisite. Nepalikite vaiko ir paslapčia neišeikite, nemeluokite ir neapgaudinėkite. Tai blogai paveiks jūsų tarpusavio santykius ir vaiko saugumo jausmą. Kitą kartą vaikas jus saugos ir bijos išleisti iš akių, nes žinos, kad gali būti netikėtai paliktas. Jeigu išeinate neatsisveikinę, leidžiate vaikui suprasti, kad tėvai gali netikėtai dingti. Vaikas gali jų ieškoti ir jausti dar didesnę baimę. Tai trukdo adaptuotis. Netinkami ir tokie pasakymai: „Tu truputį pabūk, o mama kai ką pasiims iš mašinos.“ Taip leidžiame vaikui patirti dar didesnį liūdesį ir baimę, pasijusti apgautam, kas kelia dar didesnę darželio baimę. Būtinai laikykitės vaikui duoto žodžio.

8. Savarankiškas vaiko įėjimas į grupę. Yra didelis skirtumas, ar jūs išjungiate televizorių po vaikiško filmuko, ar pats vaikas tai padaro. Lygiai tas pats ir ateinant į grupę. Jeigu vaikas pats įeina į grupę, yra daug paprasčiau. Vadinasi, vaikui iš anksto turite pasakyti, kad jis pats įeis į grupę, o ne jūs jį paimsite iš mašinos ir įnešite į grupę. Tada gali būti sunku vaikui atsiskirti nuo jūsų. Jei nešate vaiką ant rankų, o paskui reikia jį plėšti iš rankų, tai nėra tinkamas jo paruošimas lankyti darželį. Ir kodėl auklėtojos turi tai daryti? Vaikui tai asocijuosis su sunkiai išgyventomis emocijomis.

Vaikas – žmogus, turintis mažesnę gyvenimo patirtį. Ar paklausėme jo, kokiu tempu jis nori eiti į darželį? VšĮ „Vaikų ugdymas“ nuotr.

Pagrindiniai akcentai pateikiami atmintinėje. Pasikliaukite savo intuicija – ji geriausiai jums pasakys, kaip reikia paruošti vaiką darželiui.

Jeigu susidursite su sunkumais, kurie jums asmeniškai bus neįveikiami, nebijokite pasikonsultuoti su pedagogais, o jeigu pedagogų ir jūsų resursų nepakaks, drąsiai kreipkitės pagalbos ir nelaukite, kol šios problemos išsispręs savaime. Jos gal ir išsispręs vienaip ar kitaip, bet gali išsispręsti ne vaiko ir jūsų naudai.

Jeigu manote, kad Jūsų šeimos resursų nepakanka, kad padėtumėte sau ir savo vaikams tinkamai pasiruošti darželio lankymui, nebijokite ieškoti pagalbos už šeimos ribų. Mes siūlome žaismingą ir paprastą savipagalbos šeimai būdą, lavinant reikiamus šeimos narių įgūdžius, kad adaptacija darželyje būtų kuo sklandesnė.  Norint padėti sau ir savo vaikams, tinkamai pasiruošti darželio lankymui, kviečiame į šeimų stovyklą „Laimingų tėvų – laimingi vaikai“, kuri vyks 2023 m. birželio 26-30 d., Plungės r., Varkalių k., kaimo turizmo sodyboje „Pas Jeronimą“. Jeigu norite per trumpą laiką rasti sau tinkamus atsakymus į vaikų ugdymo klausimus, kurie iškyla kasdieninėse vaikų auklėjimo situacijose, tai ši stovykla  – Jums.

Jeigu mėgstate skaityti mokslinius straipsnius ar knygas, tada atsakymus galite susirasti ir patys, tik tam sugaišite daug laiko. O vaikai auga, ir vakarykštės dienos mes sugrąžinti nebegalime. Jeigu matote, kad tie potyriai yra lydini neigiamų emocijų, kurių protrūkiai vis dažnėja ir stiprėja, tai nelaukite, kol tai savaime praeis. Tai gali išsispręsti ir savaime, bet galimai ne vaiko naudai. Tai gali įgauti kitas destruktyvias išraiškos formas, kurias su laiku vis sunkiau bus padėti vaikui koreguoti.

Jeigu norite lengvai, žaismingai, kartu su bendraminčiais bei patyrusiais edukatoriais stiprinti savo pasitikėjimą savimi vaikų auklėjimo klausimais – kviečiame registruotis į šeimų stovyklą.

 

Registraciją rasite čia: „Laimingų tėvų – laimingi vaikai“, kuri vyks 2023 m. birželio 26-30 d. Plungės r., Varkalių k., Tvenkinių g. 8, kaimo turizmo sodyboje „Pas Jeronimą“.

Daugiau informacijos rasite čia: https://www.ugdykim.lt/…/seimu-stovykla-laimingu-tevu…/

Virtualus vaikų, paauglių ir šeimų stovyklų pristatymas: https://www.youtube.com/watch?v=NMjlbvGB1WQ

Daugiau apie tėvų ir vaikų tarpusavio santykių iššūkius galite pasiskaityti čia:

https://www.ugdykim.lt/ramybe-namuose-ir-tevu-sirdyse…/

Informaciją ir registraciją į vaikų ir paauglių emocinio intelekto lavinimo vasaros poilsio stovyklas rasite čia: https://www.ugdykim.lt/paslaugos/registracija-2023-m-vasarai/

Norintys smagiai praleisti laiką su kitomis šeimomis esate kviečiami į šeimadienį „Varkalių gegužinė“, kuri vyks 2023 m. liepos 7 d. kaimo turizmo sodyboje „Pas Jeronimą“, Tvenkinių g. 8, Varkaliuose, Plungės r.

Registraciją ir daugiau informacijos rasite čia: https://www.ugdykim.lt/registracija/2023-m-liepos-6-d/

Kita naudinga informacija šeimoms ir kitiems vaikų ugdytojams:

Mėgstantieji stebėti vaizdo įrašus vaikų ugdymo klausimais gali rasti čia: https://www.ugdykim.lt/product-category/paskaitos/

O mėgstantys skaityti knygas jas gali įsigyti čia: https://www.ugdykim.lt/product-category/knygos/

Į individualias konsultacijas vaikų ugdymo klausimais galite registruotis čia: https://www.ugdykim.lt/paslaugos/individualios-konsultacijos/

Kam aktualios vaikų ir paauglių savęs pažinimo vasaros poilsio stovyklos, daugiau informacijos rasite čia: https://www.ugdykim.lt/paslaugos/registracija-2023-m-vasarai/

 

Su meile doc. dr. Sigita Burvytė

Tel. 8615 10650

El. paštas sigita.burvyte@gmail.com

www.ugdykim.lt

www.ugdykimekartu.lt

www.tevyste.lt

„YouTube“ kanalas – Vaiku ugdymas

https://www.facebook.com/sigita.burvyte.7

 

Šaltiniai:

Burvytė, S. (2018). Tėvai vaikams – vaikai tėvams. Atsakinga tėvystė: metodinė priemonė studentams, tėvams ir kitiems ugdytojams. Vilnius: LEU leidykla, 50.

Burvytė S. 2006. Išsiskiriantys pirmokų charakterio bruožai – adaptacinių sunkumų mokykloje priežastis. Socialiniss ugdymas. Nr.1 (12), 93-107.

Burvytė S.; Ralys K. 2011. Pirmaklasių ankstyvoji gyvenimo patirtis kaip adaptacijos mokykloje emocinis veiksnys. Socialinis ugdymas. Nr.16 (27), p. 32-100

Burvytė S. 2004. Adaptacija ir jos raiška pradinėje mokykloje. Pedagogika. 73, p.83-88

Filliozat, I. (2005). Viską išbandžiau. Priešgyniavimas, ašaros ir įniršio priepuoliai: kaip ramiai išlaukti 1–5 metų tarpsnį. Vilnius: UAB „Baltos lankos“, 171.

Steiner, C. M. (2019). Scenarijai, kuriais gyvena žmonės. Transakcinė gyvenimo scenarijų analizė. Vilnius: Vaga, 465.

VDU Švietimo akademijos docentė,

VšĮ „Vaikų ugdymas“ direktorė dr. Sigita Burvytė

Daugiau informacijos rasite:

www.tevyste.lt

www.ugdykimkartu.lt

www.ugdykim.lt

© Sigita Burvytė, 2019

© VšĮ „Vaikų ugdymas“, 2019

Kūriniui taikoma CC BY 4.0 licencija, kuri leidžia neribotą kūrinio ar jo dalių panaudą su privaloma sąlyga nurodyti autorių ir pirminį šaltinį.