2 metų vaikas 2 metų vaiko raida 1 Fizinė raida2 Socialinė ir emocinė raida3 Kognityvinė raida4 Kalbos ir bendravimo raida5 Situacijos Jūsų vaikas tobulina motorinius įgūdžius vaikščiodamas*- Taip- Kartais eina pats, o kartais jį reikia nešti arba vežti vežimėliu- Nemėgsta vaikščioti, reikia nešioti arba vežti vežimėliuJūsų vaiko jau nebloga rankų ir akių koordinacija (geba sudėlioti paprastą dėlionę)*- Taip- Kartais sudeda, o kartais nepavyksta- Dar nepavyksta sudėtiJūsų vaikas bando piešti ant popieriaus ir džiaugiasi procesu bei paliekamomis žymėmis*- Taip- Kartais tuo domisi, o kartais ne- Dar nebando pieštiJūsų vaikas jau geba kelias sekundes išstovėti ant vienos kojos*- Taip- Kartais pavyksta, o kartais ne- Dar nepavykstaJūsų vaikas jau geba savarankiškai apsirengti paprastą drabužį.*- Taip- Kartais pavyksta, o kartais ne- Dar nepavykstaJūsų vaikas jau mokosi važiuoti triratuku*- Taip- Bandė, bet nelabai patiko- Dar nevažinėjaJūsų vaikas jau moka gerti iš puoduko*- Taip- Kartais atsigeria- Dar nemoka atsigerti savarankiškaiJūsų vaikas jau mokosi valgyti savarankiškai*- Taip- Kartais pabando pats, o kartais reikia pamaitinti- Dar nepavyksta valgyti savarankiškaiJūsų vaikas jau sėdasi ant puoduko*- Taip- Kartais pabando- Dar nesisėdaJūsų vaikas jau mokosi naudotis tualetu*- Taip- Kartais pabando- Dar nesimokoJūsų vaikas jau mokosi nusiplauti rankas prieš valgį*- Taip- Kartais pabando- Dar nesimokoJūsų vaikas jau gali nusiimti šlepetes*- Vaikas pats nusiima šlepetes- Kartais nusiima, o kartais ne- Dar nenusiima Jūsų vaikas atpažįsta artimiausios aplinkos žmones*- Taip- Kartais taip, o kartais ne- Dar neatpažįstaJūsų vaikas džiaugiasi užsiimdamas veikla vienas*- Taip- Kartais džiaugiasi, kartais nori, kad jam padėtume- Dar neužsiima jokia veikla vienasJūsų vaikas pradeda rodyti susidomėjimą kitais vaikais ir mokosi žaisti kartu*- Taip- Kartais domisi kitais vaikais, o kartais ne- Dar nerodo susidomėjimoJūsų vaikas jau atpažįsta savo daiktus ir prie jų prisiriša*- Taip- Kartais- Dar nežinoJūsų vaikas darosi egocentriškas: viską mato ir supranta tik iš savo pusės*- Taip- Kartais- NeJūsų vaikas jau pradeda suprasti taisykles, kurios stiprinamos paskatinimu*- Taip, pradeda suprasti taisykles- Kartais laikosi taisyklių, o kartais ne- Dar nesilaiko taisykliųJūsų vaikas jau mokosi prisitaikyti prie naujos patirties ar asmenų (pvz., leidžiasi supažindinamas su nauja darželio aplinka, auklėtojomis, vaikais)*- Taip- Kartais- Dar nesileidžiaJūsų vaikas jau laikosi ritualų (pvz., pasaka prieš miegą, dantų valymas vakare)*- Taip- Kartais- Dar neJūsų vaikas jau pradeda suprasti kas yra gerai ir kas yra blogai*- Taip- Kartais supranta- Dar nesuprantaJūsų vaikas jau pradeda skirti mergaites nuo berniukų*- Taip- Kartais taip, kartais ne- Dar nesidomi lytimis Jūsų vaikas jau supranta paprastas istorijas*- Taip, supranta- Kartais supranta- Dar nesuprantaJūsų vaikas jau mokosi suderinti pažįstamus daiktus su tų daiktų nuotraukomis*- Taip, suderina- Kartais suderina, o kartais ne- Dar nesuderinaJūsų vaikas knygose esančius paveikslėlius gali susieti su jam žinomų žmonių, užsiimama pažįstama veikla (pvz. tėtis vairuoja automobilį)*- Taip, gali susieti- Kartais gali, kartais ne- Dar negaliJūsų vaikas žino 1, 2, 3 ir daugiau skaičių bei supranta, ką jie reiškia*- Taip, supranta, kas yra vienas daiktas, o kas daug- Kartais painioja, ką reiškia daug- Dar nesupranta skaičių reikšmėsJūsų vaikas mėgsta žaisti su kaladėlėmis*- Taip, mėgsta- Kartais žaidžia- Dar nežaidžiaSparčiai vystosi jūsų vaiko priežasčių ir pasekmių supratimas (pvz., kai trenkiu draugui, jam skauda)*- Taip- Kartais supranta, o kartais ne- Pasekmių dar nesupranta Jūsų vaikas jau kalba "savo kalba" ir mokosi tarti atskirus žodžius*- Taip, jau kalba- Dažniau kartoja išmoktus žodžius ir jų nejungią į sakinius- Dar nekalbaJūsų vaikas gali įvykdyti du, tris nurodymus iš eilės*- Taip, gali- Kartais gali, kartais ne- Dar negaliJūsų vaikas supranta, ką jam sakote, nors ir atsisako atlikti nurodymus*- Taip, jau supranta- Kartais taip, kartais ne- Dar nesuprantaJūs jau galite suprasti apie 50 proc. savo vaiko kalbos*- Taip- Suprantu, bet mažiau- Vaikas dar kalba labai neaiškiaiDaugelis nepažįstamų žmonių supranta bent 20 proc. to, ką sako Jūsų vaikas*- Taip- Kartais supranta- Kiti žmonės dar nesuprantaJūsų vaikas jau atsiliepia į savo vardą*- Taip, atsiliepia- Kartais atsiliepia, o kartais ne- Dar neatsiliepia Jūsų vaikas rengiasi į darželį. Jūs skubate į darbą, norite, kad vaikas paskubėtų. Jūsų reakcija:*- Liepiate vaikui paskubėti.- Paaiškinate vaikui – „Kad spėtume laiku į darželį, turi dabar paskubėti“.- Patys aprengiate vaiką ir išsivedate.- Vedatės vaiką tokį kaip jis apsirengė pats.Jūsų vaikas nenori eiti į darželį, nes jam nepatinka drabužiai, kuriais jis turi rengtis. Jūsų reakcija:*- „Kitų drabužių nėra – renkis šitais“.- Leidžiate vaikui pasirinkti iš dviejų (drabužių) variantų.- Pažadate vaikui nupirkti naujus rūbelius.- Ilgai nesvarstydami aprengiate vaiką ir išsivedate.Jūsų vaikas, grįžęs iš darželio, verkšlena, nes dar nenorėjo eiti namo. Jūs:*- „Nustok zirzti, rytoj vėl eisi į darželį“.- „Tau tikriausiai liūdna, nes turėjai palikti draugus?“- „Ką galėčiau padaryti, kad tu pralinksmėtum?“- Nekreipiate dėmesio, leidžiate jam nurimti pačiam.Jūsų vaikas dažnai pasakoja išgalvotus įvykius ir istorijas. Jūs:*- „Meluoti negražu, turėtum liautis“.- „Labai įdomi istorija, bet ar tikrai taip buvo?“- „Pasakoji įdomias istorijas, galėsi būti rašytoju.“- Visi vaikai meluoja.Ryte Jūs skubate į darbą, prieš išeinant pro duris jūsų vaikas atsisėda ant grindų ir pradeda verkti, nes nenori eiti į darželį. Jūsų reakcija:*- Pasakote, kad eiti į darželį yra vaiko pareiga, liepiate liautis verkti ir stotis. Į darželį išvažiuojate.- Nors ir labai skubate, skiriate pokalbiui su vaiku kelias minutes dėmesio, nuoširdžiai parodote kad suprantate vaiko jausmus. Į darželį išvažiuojate.- Leidžiate vaikui neiti į darželį ir paprašote kaimynės jį prižiūrėti, kol būsite darbe.- Nieko nesakę vaikui išeinate pro duris ir paliekate jį arba nunešate jį į mašiną nieko nesakydami.Jūsų vaikas grįžta iš darželio verkdamas: „Daugiau niekada neisiu į tą darželį! Auklėtoja neleido man būti lauke, o kai aš nėjau į grupę, mane aprėkė prie visų vaikų!“. Jūs:*– „Radai ko verkti, nusivalyk ašaras ir eik žaisti.“– „Suprantu kad nežinojai kaip elgtis tokioje situacijoje, pagalvokime kartu ką galėtum daryti kitą kartą kad pasijustum geriau.“– „Pasikalbėsiu su auklėtoja, kad ji daugiau taip nesielgtų.“– „Turi suprasti kad ne visada viskas būna taip kaip nori tu.“Ruošiatės su savo vaiku eiti į lauką, vaikas stovi ir nesirengia, nors darželyje puikiai sugeba pats apsirengti. Jūsų reakcija:*- Pasakote, kad vaikas turi rengtis pats ir laukiate kol apsirengs.- Paklausiate vaiko ar jis šiandien nori rengtis pats ar norėtų kad jam padėtumėte.- Patys aprengiate vaiką ir išeinate į lauką.- Nusprendžiate, kad jei vaikas nesirengia tai ir į lauką eiti nenori, liekate namuose.Atėjote su savo vaiku į parduotuvę apsipirkti. Vaikas pamato lentynoje pliušinį meškiną ir verkdamas prašo jį nupirkti. Jūs:*- Nusprendžiate, kad žaislo jam pirkti nereikia, pasakote kad liautųsi verkti ir apsipirkinėjate toliau.- Paaiškinate vaikui, kad negalite žaislų pirkti kiekvieną kartą kai jis užsimano, o tik tada kai kartu dėl to sutarsite.- Siekdami, kad vaikas nusiramintų nuperkate jam naują žaislą- Į vaiko prašymus nereaguojate ir ramiai praeinate pro žaislų lentynąRytais trūksta laiko, reikia skubėti, taigi dėl įvairių priežasčių kyla konfliktų. Jūsų vaikas atsisako lipti į automobilį ir vykti kartu. Kaip Jūs dažniausiai elgiatės?*- Į diskusijas su vaiku nesileidžiate ir liepiate lipti į automobilį.- Nors ir skubate, bet užtikrintai apsisprendžiate užtrukti dar kelias minutes ir ramiai susitvarkyti su vaiku. Jam apsiraminus išvažiuojate.- Kalbatės ir deratės su vaiku. Jeigu vaiko įkalbėti nepavyksta, siekdami jį nuraminti, tą dieną paliekate namuose.- Nekreipiate dėmesio į vaiko kaprizus, įsodinate į mašiną ir vežate į darželį.