6 metų vaikas 6 metų vaiko raida 1 Fizinė raida2 Socialinė ir emocinė raida3 Kognityvinė raida4 Situacijos Jūsų vaikas pats apsirengia ir užsiriša batraiščius*- Taip- Kartais taip, kartais ne- Dar neJūsų vaikas bando pats statyti sudėtingesnes konstrukcijas iš kaladėlių*- Taip- Kartais taip, o kartais ne- Ne, dar nebandoJūsų vaikas jau geba atskirti kairę nuo dešinės*- Taip- Kartais taip, o kartais ne- Dažniausiai dar neskiriaJūsų vaikas gali pašokti, peršokti, šokinėti, tvirčiau vaikščioti ant žemų sienų ar sijų*- Taip- Kartais taip, o kartais ne- Ne, dar negaliJūsų vaikas geba pagauti kamuolį rankomis, neprispausdamas jo prie krūtinės*- Taip- Kartais taip, o kartais ne- Ne, dar negebaJūsų vaikas moka važiuoti dviračiu su dviem ratais*- Taip- Kartais taip, o kartais ne- Ne, dar nemokaJūsų vaikas geriau valdo rašiklį, tiksliau gali rašyti ir piešti*- Taip- Kartais taip, o kartais ne- Ne, dar nevaldo Kai Jūsų vaikas būna susijaudinęs, išsigandęs ar sutrikęs, bando nusiraminti ir ieškoti pagalbos*- Taip- Kartais- Ne, nebandoJūsų vaikas jau pastebi nuskriaustą, nusiminusį ir dažniausiai geranoriškai stengiasi jam padėti, pakviesdamas žaisti kartu*- Taip- Kartais- Ne, taip dar nebūnaJūsų vaikas pradeda suprasti, kad jo ir kitų emocijos gali skirtis (kai jam linksma, kitam tuo pat metu liūdna)*- Taip- Kartais- Ne, taip dar nebūnaJūsų vaikas žaisdamas daug fantazuoja, pasitelkia vaizduotę*- Taip- Kartais- Ne, taip dar nebūnaJūsų vaikas nori, kad su juo žaistumėte*- Taip- Kartais- Ne, nenoriJūsų vaikas mėgsta anekdotus, juokingas knygeles ir eilėraščius*- Taip, labai mėgsta- Kartais- Ne, nemėgsta juokųJūsų vaikas jau geba papasakoti nuoseklią istoriją (pvz., po pamokų vyksime į parką)*- Taip- Kartais žino, kas bus po ko- Ne, dar negebaJūsų vaikas jau mėgsta būti vyriausias ir stengiasi rūpintis jaunesniais vaikais*- Taip- Kartais- Ne, jam tai dar nepatinkaJūsų vaikas supranta, kad skirtingose vietose (darželyje, mokykloje ir kt.) yra kitokia tvarka, kitos taisyklės ir jis linkęs jas suprasti bei laikytis*- Taip- Kartais- Ne, dar nesuprantaJūsų vaikas stebi ir atpažįsta kitų palankumo ir nepalankumo jam ženklus (pasakytus žodžius, kvietimą žaisti kartu ir kt.)*- Taip- Kartais- Ne, dar negebaJūsų vaikas jau pastebi ir priima kitų draugiškumo, palankumo ženklus, gerbia kitus vaikus, išklauso jų nuomonę, iš jų mokosi*- Taip- Kartais- Ne, dar negebaJūsų vaikas žino, kaip reikia elgtis su nepažįstamais suaugusiaisiais*- Taip- Kartais- Ne, dar nežinoJūsų vaikas dažniausiai linkęs žaisti su tos pačios lyties draugais*- Taip- Kartais- NeJūsų vaikas jau geba taikiai diskutuoti, tariasi, derasi su kitais vaikais dėl žaidimų sumanymų ir veiklos (supranta, kad grupė vaikų, norėdama veikti sutartinai, turi susitarti dėl visiems priimtino elgesio)*- Taip- Kartais- Ne, dar negebaJūsų vaikas palaiko ilgalaikę draugystę mažiausiai su vienu vaiku*- Taip- Kartais- Ne, dar nepalaiko draugystės Jūsų vaikas jau piešia, kas vyksta namo, mašinos viduje, t. y. perregimus piešinius*- Taip- Kartais- Ne, dar negebaJūsų vaikas žino, kiek turi rankų ir kojų pirštų*- Taip, visada- Kartais painioja- Ne, dar nežinoJūsų vaikas pasako tėvų profesijas, savo šalies ir sostinės pavadinimą*- Taip- Kartais painioja- Ne, dar nepasakoJūsų vaikas gali suskaičiuoti iki 100, išvardyti tris skaičius atgaline tvarka ir supranta tokias sąvokas kaip „pusė“ ir „pilnas“*- Taip, visada- Kartais painioja- Ne, dar negebaJūsų vaikas skiria plokštumos ir erdvės figūras: skritulį ir rutulį, kvadratą ir kubą*- Taip- Kartais- Ne, dar neskiriaJūsų vaikas, lygindamas dydžius, vartoja jų skirtumo didumą pabrėžiančius žodžius (šiek tiek didesnis, truputį mažesnis, didžiausias, mažiausias ir kt.)*- Taip- Kartais- Ne, dar negebaJūsų vaikas jau geba nukopijuoti arba parašyti trumpus, nesudėtingus žodžius*- Taip- Kartais- Ne, dar nerašoJūsų vaikas geba perskaityti bent dešimt lengvų žodžių, tokių kaip „katė“, „skrybėlė“*- Taip- Kartais- Ne, dar negebaJūsų vaikas geba nurodyti savo vardą ir pavardę, žino savo amžių, gimtadienį ir vietą, kurioje gyvena*- Taip, visada- Kartais- Ne, dar negebaJūsų vaikas geba kalbėti suprantamai, dauguma sakinių gramatiškai taisyklingi*- Taip- Kartais- Ne, dar negeba kalbėti suprantamaiJūsų vaikas supranta bendras priešybes, tokias kaip didelis ir mažas, sunkus ir lengvas, apačioje ir viršuje*- Taip- Kartais- Ne, dar nesuprantaJūsų vaikas ima suvokti laiko sampratą (kuriuo laiku jis kas rytą eina į mokyklą, kada reikia eiti miegoti ir kt.)*- Taip- Kartais- Ne, dar nesuprantaJūsų vaikas atpažįsta nesuprantamus žodžius ir gali pasiteirauti, kokia jų reikšmė*- Taip- Kartais- Ne, dar negaliJūsų vaikas domisi aplinka, mėgsta stebėti, kaip auga augalai, kaip elgiasi gyvūnai*- Taip- Kartais- Ne, dar nesidomiJūsų vaikas, stebėdamas fotografijas, aiškinasi, kuo panašus su savo artimaisiais, kuo skiriasi nuo jų*- Taip- Kartais- Ne, tuo dar nesidomiJūsų vaikas pasakoja įspūdžius apie muzikos, vaidinimo, šokio siužetą, matytus dailės kūrinius, vaizduojamus įvykius, veikėjus, nuotaiką, kilusius vaizdinius*- Taip- Kartais- Ne, dar nepasakojaJūsų vaikas džiaugiasi dainuodamas trumpas daineles, šokdamas sudėtingesnius ratelius (tiltelių, grandinėlės), kurdamas lėlių, dramos vaidinimus pagal girdėtą pasaką*- Taip- Kartais- Ne, to dar nedaroJūsų vaikas nusiteikęs geranoriškai bendrauti ir bendradarbiauti su bendraamžiais dalindamasis žaislais ir kovodamas už kitų teisę žaisti paeiliui*- Taip- Kartais- Ne, dar negeba bendradarbiauti Jūsų vaikas vis pribėga prie tėvų ir rodo ką kiti vaikai daro negerai. Pvz. mėto kamuolį į langą, meta smėlį vaikams į akis, laužo žaislus. Jūsų reakcija:*- Įsikišate ir sudrausminate blogai besielgiančius vaikus.- Pritariate vaikui – „Taip, tu teisingai pastebėjai, tikrai tie vaikai daro blogai“.- Pasidžiaugiate kad pasakė ir didžiuojatės vaiku – „Taip, bet svarbu kad tu taip nedarai“.- „Nekreipk dėmesio į kitus vaikus“.Jūsų vaikas, grįžęs iš darželio, verkšlena nes dar nenorėjo eiti namo. Jūs:*– „Nustok zirzti, rytoj vėl eisi į darželį“.– „Tau tikriausiai liūdna nes turėjai palikti draugus?“– „Ką galėčiau padaryti kad tu pralinksmėtum?“- Nekreipiate dėmesio, leidžiate jam nurimti pačiam.Jūsų vaikas klausia – kur šiemet važiuosim vasarą? Jūs:*– „Šiemet važiuosime prie jūros. Bus labai smagu.“– „Dar svarstome ką pasirinkti, ar kalnus, ar jūrą, o ką tu manai?“– „Gali tu nuspręsti, kur labiau norėtum prie jūros ar į kalnus?“– „Kažin ar bus laiko atostogoms, gal porai dienų nuvažiuosim prie jūros.“Jūsų vaikas dažnai pasakoja išgalvotus įvykius ir istorijas. Jūs:*– „Meluoti negražu, turėtum liautis“.– „Labai įdomi istorija, bet ar tikrai taip buvo?“– „Pasakoji įdomias istorijas, galėsi būti rašytoju.“- Visi vaikai meluoja.Jūsų vaikas mėgsta žaisti futbolą. Tačiau grįžęs namo dažnai išmėto savo sporto aprangą. Ką darote:*- Pagrasinu atimti kompiuterį, jei nesusitvarkys.- „Po futbolo greičiausi būni pavargęs, kad nesusitvarkai aprangos.“- Kadangi vaikas labai pavargęs, tai aprangą sutvarkote patys- Nekreipiate dėmesio į išmėtytus daiktus ir užsiimate savo darbais.Pastebėjote, kad jūsų vaikas turi daiktą kurio nepirkote, o savo tiek pinigų jis neturėjo. Ką sakote?*- Pagrasinate pranešti policijai ir liepiate gražinti.– „Suprantu, kad labai nori to daikto, pagalvokime kartu kaip galėtum jam užsidirbti pinigų.“– „Negalima imti svetimų daiktų. Kodėl nesakei, kad labai to nori, juk galime nupirkti.“- Visi vaikystėje esame bent kartą apsivogę, liepiate gražinti daiktą.Jūsų vaikas žaidžia su kamuoliu neleistinoje vietoje ir išdaužia langą. Ką Jūs darote?*- Išbarate vaiką ir pasakote, kad žalą turės atlyginti iš savo kišenpinigių- Užjaučiate vaiką, kad pateko į tokią nemalonią situaciją, tačiau primenate kad buvo įspėtas ten nežaisti. Klausiate kaip ruošiasi atlyginti kaimynui žalą.- Atsiprašote kaimyno ir atlyginate žalą. Vaiko prašote daugiau taip nesielgti, įspėjate kad kitą kartą nubausite.- Nieko baisaus, įprastos vaikiškos išdaigos. Už langą reikės sumokėti.Jūsų vaikas pasiguodė, kad yra vadinamas storuliu. Jūs:*– „Ko gero tau tikrai reikėtų prisižiūrėti ką valgai. Nuo šiol saldainių gausi tik per šventes.“– „Suprantu, kad jautiesi įskaudintas. O ką tu pats manai, kaip galėčiau tau padėti išspręsti šią problemą?“– „Rytoj pasikalbėsiu su auklėtoja apie tavo draugų elgesį, patyčios yra netoleruotina.“– „Neklausyk kas ką sako, vaikams nereikia laikytis dietų.“Jūsų vaikas dažnai pyksta ir mušasi su kitais vaikais. Jūsų reakcija:*- Už tokį elgesį vaiką baudžiate, tarkime neleidžiate žaisti kompiuteriu.– „Suprantu kad supykus norisi muštis, tačiau konfliktus turi spręsti žodžiais o ne kumščiais.“- Skiriate laiko pokalbiui su vaiku, kad išsiaiškinti kodėl kilo konfliktas ir įtikinti vaiką kitą kartą taip nesielgti.- Vaiko elgesio nesureikšminate, manote kad su laiku išaugs.Atėjote su savo vaiku į parduotuvę apsipirkti. Vaikas pamato lentynoje pliušinį meškiną ir verkdamas prašo jį nupirkti. Jūs:*- Nusprendžiate kad žaislo jam pirkti nereikia, pasakote kad liautųsi verkti ir apsipirkinėjate toliau.- Paaiškinate vaikui, kad negalite žaislų pirkti kiekvieną kartą kai jis užsimano, o tik tada kai kartu dėl to sutarsite.- Siekdami, kad vaikas nusiramintų nuperkate jam naują žaislą- Į vaiko prašymus nereaguojate ir ramiai praeinate pro žaislų lentynąRytais trūksta laiko, reikia skubėti, taigi dėl įvairių priežasčių kyla konfliktų. jūsų vaikas atsisako lipti į automobilį ir vykti kartu. Kaip Jūs dažniausiai elgiatės?*- Į diskusijas su vaiku nesileidžiate ir liepiate lipti į automobilį.- Nors ir skubate, bet užtikrintai apsisprendžiate užtrukti dar kelias minutes ir ramiai susitvarkyti su vaiku. Jam apsiraminus išvažiuojate.- Kalbatės ir deratės su vaiku. Jeigu vaiko įkalbėti nepavyksta, siekdami jį nuraminti, tą dieną paliekate namuose.- Nekreipiate dėmesio į vaiko kaprizus, įsodinate į mašiną ir vežate į darželį.