3 metų vaikas 3 metų vaiko raida 1 Fizinė raida2 Socialinė ir emocinė raida3 Kognityvinė raida4 Kalbos ir bendravimo raida5 Situacijos Jūsų vaiko jau nebloga rankų ir akių koordinacija (geba sudėlioti paprastą dėlionę)*- Taip- Kartais sudeda, o kartais nepavyksta- Dar nepavyksta sudėtiJau nupiešia pirmąjį figūrinį piešinį – tarkim saulę*- Taip- Kartais taip, o kartais ne- Dar nepavyksta nupieštiJūsų vaikas geba kelias sekundes išstovėti ant vienos kojos*- Taip- Kartais pavyksta, o kartais ne- NepavykstaJūsų vaikas geba savarankiškai apsirengti paprastus drabužius*- Taip- Kartais pavyksta, o kartais ne- Dar negebaJūsų vaikas jau moka važiuoti triratuku*- Taip- Kartais važiuoja, kartais nenori- Dar nemokaJūsų vaikas moka pats valgyti*- Taip- Kartais valgo, o kartais reikia pamaitinti- Dar nemoka valgyti savarankiškaiJūsų vaikas jau moka naudotis tualetu*- Taip- Kartais taip, o kartais ne- Dar nemokaJūsų vaikas nusiplauna rankas prieš valgį*- Taip- Kartais taip, o kartais ne- Dar neJūsų vaikas mėgsta žaisti su mažais daiktais ar verti karoliukus*- Taip, labai mėgsta- Kartais žaidžia- Dar nežaidžiaJūsų vaikas jau gali pats apsiauti batus*- Vaikas visada pats apsiauna batus- Kartais apsiauna, o kartais ne- Dar neapsiauna batų Jūsų vaikas atpažįsta artimiausios aplinkos žmones*- Taip- Kartais taip, o kartais ne- Dar neatpažįstaJūsų vaikas džiaugiasi užsiimdamas veikla vienas*- Taip- Kartais džiaugiasi, kartais nori, kad jam padėtume- Dar neužsiima jokia veikla vienasJūsų vaikas pradeda rodyti susidomėjimą kitais vaikais ir mokosi žaisti kartu*- Taip- Kartais domisi kitais vaikais, o kartais ne- Dar nerodo susidomėjimoJūsų vaikas labai dažnai vartoja žodį „Mano“*- Taip- Kartais vartoja dažnai, o kartais visai nevartoja- NevartojaJūsų vaikas jau mokosi dalintis daiktais su kitais*- Taip, moka dalintis- Kartais dalinasi, o kartais nesidalina- NesidalinaJūsų vaikas egocentriškas: viską mato ir supranta tik iš savo pusės*- Taip- Kartais- NeJūsų vaikas jau pradeda suprasti taisykles, kurios stiprinamos paskatinimu*- Taip, pradeda suprasti taisykles- Kartais laikosi taisyklių, o kartais ne- Dar nesilaiko taisykliųJūsų vaikas jau mokosi prisitaikyti prie naujos patirties ar asmenų (pvz., leidžiasi supažindinamas su nauja darželio aplinka, auklėtojomis, vaikais)*- Taip- Kartais- Dar nesileidžiaJūsų vaikas mokosi pereiti nuo vienos veiklos prie kitos ir tai jam darosi vis lengviau (pvz., papasakojate jam apie artėjantį vizitą pas gydytoją arba buvimą su aukle ir jis vis lengviau tai priima)*- Taip- Kartais taip, o kartais ne- Dar sunkiai priima pokyčiusJūsų vaikas jau laikosi ritualų (pvz., pasaka prieš miegą, dantų valymas vakare)*- Taip- Kartais- Dar neJūsų vaikas jau pradeda suprasti kas yra gerai ir kas yra blogai*- Taip- Kartais supranta- Dar nesuprantaJūsų vaikas jau pradeda skirti mergaites nuo berniukų*- Taip- Kartais taip, kartais ne- Dar nesidomi lytimis Jūsų vaikas jau supranta paprastas istorijas*- Taip, supranta- Kartais supranta- Dar nesuprantaJūsų vaikas jau mokosi suderinti pažįstamus daiktus su tų daiktų nuotraukomis*- Taip, suderina- Kartais suderina, o kartais ne- Dar nesuderinaJūsų vaikas mėgsta fantazuoti ir žaisti vaizduotės žaidimus. Jo vaizduotė tampa lakesnė (pvz., gali turėti įsivaizduojamų draugų žaisdamas (-a) su lėlėmis ar gyvūnais ar kaladę pasiėmęs imituoti pokalbį telefonu)*- Taip- Kartais taip būna- Dar taip nesielgiaJūsų vaikas dažnai atsitiktinai nupieštam piešiniui stengiasi suteikti prasmę (pvz., lape prideda daug taškų ir sako, kad nupiešė daug lapų).*- Taip- Kartais taip daro- Taip dar nedaroJūsų vaikas lėtai įvaldo pirmąsias formas (apskritimus, kryžiukus, kvadratus)*- Taip- Kartais piešia pirmąsias formas, o kartais ne- Dar nenupiešiaJūsų vaikas stato bokštus ir tvirtoves iš kaladėlių*- Taip, stato- Kartais tai daro, o kartais ne- NestatoJūsų vaikas jau dėlioja paprastas dėliones*- Taip- Kartais dėlioja, o kartais ne- Dar nedėliojaJūsų vaikas trokšta mokytis naujų žodžių ir jų reikšmių*- Taip, vaikas nori daug sužinoti- Kartais domisi naujais žodžiais- Dar retai paklausiaJūsų vaikas gali įvykdyti du, tris nurodymus iš eilės*- Taip, gali- Kartais gali, kartais ne- Dar negaliSparčiai vystosi jūsų vaiko priežasčių ir pasekmių supratimas (pvz., kai trenkiu draugui, jam skauda)*- Taip- Kartais supranta, o kartais ne- Pasekmių dar nesuprantaJūsų vaikas pradeda žaisti namus ir žino, kam naudojami pažįstami objektai*- Taip- Kartais žaidžia- Ne, dar nežaidžiaJūsų vaikas domisi paprastomis kaladėlėmis ir amžių atitinkančias galvosūkiais (3–4 dalių galvosūkiais, kurie puikiai tinka ir 3 metų vaikams)*- Taip- Kartais domisi- Ne, dar nesidomiJūsų vaikas knygose esančius paveikslėlius gali susieti su jam žinomų žmonių, užsiimama pažįstama veikla (pvz. tėtis vairuoja automobilį)*- Taip, gali susieti- Kartais gali, kartais ne- Dar negaliJūsų vaikas žino 1, 2, 3 ir daugiau skaičių bei supranta, ką jie reiškia*- Taip, supranta, kas yra vienas daiktas, o kas daug- Kartais painioja, ką reiškia daug- Dar nesupranta skaičių reikšmės Jūsų vaikas sparčiai mokosi vis naujų žodžių, pvz., ištroškęs ir kt.*- Taip- Dažniau kartoja išmoktus žodžius ir jų nejungią į sakinius- Dar negreitai mokosi naujus žodžiusJūsų vaikas mokosi kalbėti trumpais sakiniais (3–4 žodžių)*- Taip- Kartais taip, kartais ne- Dar neJūsų vaikas gali kalbėti apie įvykius, kuriuos prisimena netolimoje praeityje, bet supainioja tokius žodžius kaip „vakar“ ir „rytoj“*- Taip- Kartais taip, kartais ne- Dar nekalba apie praeities įvykiusJūsų vaikas supranta, ką jam sakote, nors ir atsisako atlikti nurodymus*- Taip, jau supranta- Kartais taip, kartais ne- Dar nesuprantaJūsų vaikas gali sekti nurodymus, vartodamas žodžius „į“, „apie“*- Taip- Kartais taip, kartais ne- Dar negaliJūs jau galite suprasti apie 60 proc. savo vaiko kalbos*- Taip- Suprantu, bet mažiau- Vaikas dar kalba labai neaiškiaiDaugelis nepažįstamų žmonių supranta bent 40 proc. to, ką sako Jūsų vaikas*- Taip- Kartais supranta- Kiti žmonės dar nesuprantaJūsų vaikas vartoja įvardžius „aš“, „man“, „mano“, mėgsta žaisti su mėgstamu žaisliuku arba užsiima mėgstama veikla būdamas su kitais vaikais, tačiau dar nemoka dalintis ir bendradarbiauti su kitais*- Taip, žino, kas yra „aš“ ir „mano“- Kartais žaidžia su kitais, o kartais ne. Žino, kas yra „mano“- Dar nežino, kas yra „mano“Jūsų vaikas pasako savo vardą*- Pasako savo vardą- Kartais pasako, o kartais ne- Dar nepasako savo vardo Jūsų vaikas vis pribėga prie tėvų ir rodo ką kiti vaikai daro negerai. Pvz. mėto kamuolį į langą, meta smėlį vaikams į akis, laužo žaislus. Jūsų reakcija:*- Įsikišate ir sudrausminate blogai besielgiančius vaikus.- Pritariate vaikui – „Taip tu teisingai pastebėjai, tikrai tie vaikai daro blogai“.- Pasidžiaugiate, kad pasakė ir didžiuojatės vaiku – „Taip, bet svarbu kad tu taip nedarai“.- „Nekreipk dėmesio į kitus vaikus“.Jūsų vaikas rengiasi į darželį. Jūs skubate į darbą, norite, kad vaikas paskubėtų. Jūsų reakcija:*- Liepiate vaikui paskubėti.- Paaiškinate vaikui – „Kad spėtume laiku į darželį, turi dabar paskubėti“.- Patys aprengiate vaiką ir išsivedate.- Vedatės vaiką tokį kaip jis apsirengė pats.Jūsų vaikas nenori eiti į darželį, nes jam nepatinka drabužiai, kuriais jis turi rengtis. Jūsų reakcija:*- „Kitų drabužių nėra – renkis šitais“.- Leidžiate vaikui pasirinkti iš dviejų (drabužių) variantų.- Pažadate vaikui nupirkti naujus rūbelius.- Ilgai nesvarstydami aprengiate vaiką ir išsivedate.Jūsų vaikas, grįžęs iš darželio, verkšlena, nes dar nenorėjo eiti namo. Jūs:*- „Nustok zirzti, rytoj vėl eisi į darželį“.- „Tau tikriausiai liūdna, nes turėjai palikti draugus?“- „Ką galėčiau padaryti, kad tu pralinksmėtum?“- Nekreipiate dėmesio, leidžiate jam nurimti pačiam.Jūsų vaikas klausia – kur šiemet važiuosim vasarą? Jūs:*– „Šiemet važiuosime prie jūros. Bus labai smagu.“– „Dar svarstome ką pasirinkti ar kalnus, ar jūrą, o ką tu manai?“– „Gali tu nuspręsti, kur labiau norėtum prie jūros ar į kalnus?“– „Kažin ar bus laiko atostogoms, gal porai dienų nuvažiuosim prie jūros.“Jūsų vaikas dažnai pasakoja išgalvotus įvykius ir istorijas. Jūs:*- „Meluoti negražu, turėtum liautis“.- „Labai įdomi istorija, bet ar tikrai taip buvo?“- „Pasakoji įdomias istorijas, galėsi būti rašytoju.“- Visi vaikai meluoja.Jūsų vaikas dažnai pyksta ir mušasi su kitais vaikais. Jūsų reakcija:*- Už tokį elgesį vaiką baudžiate, tarkime neleidžiate žaisti kompiuteriu.- „Suprantu kad supykus norisi muštis, tačiau konfliktus turi spręsti žodžiais o ne kumščiais.“- Skiriate laiko pokalbiui su vaiku kad išsiaiškinti kodėl kilo konfliktas ir įtikinti vaiką kitą kartą taip nesielgti.- Vaiko elgesio nesureikšminate, manote kad su laiku išaugs.Ryte Jūs skubate į darbą, prieš išeinant pro duris jūsų vaikas atsisėda ant grindų ir pradeda verkti, nes nenori eiti į darželį. Jūsų reakcija:*- Pasakote, kad eiti į darželį yra vaiko pareiga, liepiate liautis verkti ir stotis nuo grindų. Į darželį išvažiuojate.- Nors ir labai skubate, skiriate pokalbiui su vaiku kelias minutes dėmesio, nuoširdžiai parodote kad suprantate vaiko jausmus. Į darželį išvažiuojate.- Leidžiate vaikui neiti į darželį ir paprašote kaimynės jį prižiūrėti, kol būsite darbe.- Nieko nesakę vaikui išeinate pro duris ir paliekate jį arba nunešate jį į mašiną nieko nesakydami.Jūsų vaikas grįžta iš darželio verkdamas: „Daugiau niekada neisiu į tą darželį! Auklėtoja neleido man būti lauke, o kai aš nėjau į grupę, mane aprėkė prie visų vaikų!“. Jūs:*– „Radai ko verkti, nusivalyk ašaras ir eik žaisti.“– „Suprantu kad nežinojai kaip elgtis tokioje situacijoje, pagalvokime kartu ką galėtum daryti kitą kartą kad pasijustum geriau.“– „Pasikalbėsiu su auklėtoja, kad ji daugiau taip nesielgtų.“– „Turi suprasti, kad ne visada viskas būna taip, kaip nori tu.“Ruošiatės su savo vaiku eiti į lauką, vaikas stovi ir nesirengia, nors darželyje puikiai sugeba pats apsirengti. Jūsų reakcija:*- Pasakote, kad vaikas turi rengtis pats ir laukiate kol apsirengs.- Paklausiate vaiko ar jis šiandien nori rengtis pats, ar norėtų kad jam padėtumėte.- Patys aprengiate vaiką ir išeinate į lauką.- Nusprendžiate kad jei vaikas nesirengia, tai ir į lauką eiti nenori, liekate namuose.Atėjote su savo vaiku į parduotuvę apsipirkti. Vaikas pamato lentynoje pliušinį meškiną ir verkdamas prašo jį nupirkti. Jūs:*- Nusprendžiate, kad žaislo jam pirkti nereikia, pasakote kad liautųsi verkti ir apsipirkinėjate toliau.- Paaiškinate vaikui, kad negalite žaislų pirkti kiekvieną kartą kai jis užsimano, o tik tada kai kartu dėl to sutarsite.- Siekdami, kad vaikas nusiramintų nuperkate jam naują žaislą- Į vaiko prašymus nereaguojate ir ramiai praeinate pro žaislų lentynąRytais trūksta laiko, reikia skubėti, taigi dėl įvairių priežasčių kyla konfliktų. Jūsų vaikas atsisako lipti į automobilį ir vykti kartu. Kaip Jūs dažniausiai elgiatės?*- Į diskusijas su vaiku nesileidžiate ir liepiate lipti į automobilį.- Nors ir skubate, bet užtikrintai apsisprendžiate užtrukti dar kelias minutes ir ramiai susitvarkyti su vaiku. Jam apsiraminus išvažiuojate.- Kalbatės ir deratės su vaiku. Jeigu vaiko įkalbėti nepavyksta, siekdami jį nuraminti, tą dieną paliekate namuose.- Nekreipiate dėmesio į vaiko kaprizus, įsodinate į mašiną ir vežate į darželį.