4 metų vaikas 4 metų vaiko raida 1 Fizinė raida2 Socialinė ir emocinė raida3 Kognityvinė raida4 Kalbos ir bendravimo raida5 Situacijos Jūsų vaikas pradeda lengviau valdyti didžiuosius raumenis – gali pradėti bėgti, sustoti, pasisukti ir apeiti kliūtis*- Taip- Kartais tai pavyksta, o kartais ne- Dar nepavykstaJūsų vaikas gali ridenti nedidelį rąstą ar stumdyti kitus sunkius daiktus*- Taip- Kartais tai pavyksta, o kartais ne- Dar nepavykstaJūsų vaikas gali mesti ir sugauti atšokusį kamuolį*- Taip- Kartais tai pavyksta, o kartais ne- Dar nepavykstaJūsų vaikas gali peršokti per įvairius daiktus ir lipti žaidimų aikštelėje kopėčiomis*- Gali- Kartais gali, o kartais ne- Dar nepavykstaJūsų vaikas moka minti triratuko pedalus, pradeda mokytis važiuoti dviračiu*- Taip- Kartais važiuoja triratuku bet dar nesimoko važiuoti dviračiu- Retai važinėja triratukuJūsų vaikas jau deda kojas pakaitomis lipdamas laiptais*- Taip- Kartais deda pakaitomis, o kartais po vieną- Dar deda po vieną kojąJūsų vaikas geba padaryti šuolį dviem kojomis*- Taip- Kartais pavyksta, o kartais ne- Dar nepavykstaJūsų vaikas moka apsirengti minimaliai padedant (užtraukia užtrauktuką, užsisega sagas ir kt.)*- Taip- Kartais apsirengia, o kartai reikia pagalbos- Dar nemoka savarankiškai apsirengtiJūsų vaikas geba puslapyje nubrėžti banguotas linijas, kurios atrodo kaip teksto eilutės, kad „sudarytų sąrašus“ arba „parašytų“ sveikinimo atviruką*- Taip- Kartais taip, o kartais ne- Dar nemokaJūsų vaikas turi dominuojančią ranką, kuria atlieka daugiau veiksmų ir ją labiau lavina (pvz., sugeba nubrėžti horizontalią liniją per puslapį nekeisdamas rankos ir kt.)*- Taip- Kartais taip, o kartais ne- Dar nėra dominuojančios rankosJūsų vaikas geba parašyti keletą raidžių arba atskirus ženklus, kurie atrodo kaip raidės*- Taip- Kartais parašo, o kartais ne- Ne, dar neparašoJūsų vaiko gera rankų ir akių koordinacija (geba sudėlioti keturmečiams skirtą dėlionę ar kt.)*- Taip- Kartais sudeda, o kartais nepavyksta- Dažniausiai nepavyksta sudėtiJūsų vaikas pradeda tikslingai naudotis žirklėmis*- Taip- Kartais tuo užsiima- Dar nesinaudoja žirklėmis Jūsų vaikas pradeda rodyti ir išreikšti platesnį emocijų ir jausmų spektrą (pvz. pyktį, baimę, liūdesį, kerštą, neapykantą)*- Taip- Kartais taip, o kartais ne- Dar nereiškia emocijų ir jausmųJūsų vaikas mokosi dalintis, bendradarbiauti su kitais bendraamžiais, būti paslaugus ir imtis iniciatyvos*- Taip- Kartais moka, o kartais ne- Dar nemokaJūsų vaikas vis dažniau pradeda kovoti ir elgtis truputį bjauriai*- Taip, būna- Kartais- Dar taip nesielgiaJūsų vaikas mokosi kartoti kitus ir stengiasi pralinksminti žmones, kartodamas netinkamus žodžius ir kt.*- Taip- Kartais taip būna- Dar nemoka pralinksminti kitųJūsų vaikas jau bando išsisukinėti ir meluoti, kad išvengtų bėdų, net jei žino, kad tai negerai*- Taip- Kartais taip pasitaiko- NeJūsų vaikas turi įsivaizduojamą draugą ir vis žaidžia tuos pačius įsivaizduojamus žaidimus su juo*- Taip, žaidžia įsivaizduojamus žaidimus- Kartais žaidžia- NežaidžiaJūsų vaikas jau atsiskiria nuo tėvų ir pradeda žaisti su kitais vaikais*- Taip- Kartais taip, o kartais ne- Dar neJūsų vaikas daro dalykus, kurių neturėtų daryti, ir stebi Jūsų reakciją*- Taip- Kartais taip būna- Ne, nedaro Jūsų vaikas supranta, kad knygoje žodžiai skaitomi iš kairės į dešinę, o puslapiai – iš viršaus į apačią.*- Taip- Kartais taip, o kartais ne- Dar nesuprantaJūsų vaikas pradeda pastebėti žodžius, kurie rimuojasi*- Taip- Kartais pastebi, o kartais ne- Dar nepastebiJūsų vaikas geba papasakoti istorijas*- Taip- Kartais geba, o kartais ne- NegebaJūsų vaikas atpažįsta beveik pusę abėcėlės raidžių*- Taip- Atpažįsta mažiau nei pusę- Dar atpažįsta nedaug raidžiųJūsų vaikas pradeda susieti raidę su garsu (pvz., pradeda skirti, kad raidė b sukelia b garsą)*- Taip- Kartais taip, o kartais ne- Dar nesusieja raidžių su garsaisJūsų vaikas pradeda atpažinti savo vardo raides, kurios yra kituose žodžiuose (pvz., AGNĖ gali atpažinti raidę, esančią žodyje MAXIMA)*- Taip- Kartais taip, kartais ne- Dar neatpažįstaJūsų vaikas pradeda rūšiuoti daiktus pagal dydį, formą ir spalvą*- Taip, tai daro- Kartais bando tai daryti- Dar nedaroJūsų vaikas mokosi palyginti daiktus pagal ūgį, dydį ar lytį*- Taip, mokosi- Kartais lygina- Dar negali palygintiJūsų vaikas pradeda suprasti skirtumą tarp realybės ir fantazijos, bet vis tiek dar gali juos painioti*- Skiria realybę nuo fantazijos- Kartais painioja- Dar neskiriaJūsų vaikui paveikslėliai ir simboliai reiškia tikrus dalykus*- Taip- Kartais taip, o kartais ne- NeJūsų vaikas mokosi atpažinti figūras realiame pasaulyje*- Taip- Kartais geba, o kartais ne- Dar negebaJūsų vaikas geba suskaičiuoti bent 20 vienodų elementų grupėje / namuose*- Taip- Kartais geba, o kartais ne- Dar negebaJūsų vaikas tyrinėja idėjų ryšius (pvz., jeigu mesiu akmenį į langą, jis gali sudužti), naudodamasis žodžiais, mokosi, kaip juos išreikšti ir kada pasakyti*- Taip, tyrinėja ryšius- Kartais tyrinėja, o kartais ne- Dar netyrinėjaJūsų vaikas mokosi mąstyti logiškai susiedamas savo veiksmus su pasekmėmis (jam reikia parodyti, kaip)?*- Taip- Tai daro retai- Dar nedaroJūsų vaikas piešiniuose bando taikyti schematinį vaizdavimą, t. y. piešia įvairius objektus, bandydamas pavaizduoti, jo manymu, esminius jų bruožus*- Taip, piešia- Kartais piešia, o kartais ne- Dar nepiešiaJūsų vaikas mėgsta sudėtingesnes dėliones*- Taip- Kartais mėgsta, o kartais ne- Dar nedėlioja Jūsų vaikas gali pradėti dainuoti kvailas dainas, sudaryti ir sakyti baisius žodžius ir / ar pradėti rimuoti ir kt.*- Taip- Kartais pasitaiko- NeJūsų vaikas gali laikytis paprastų ir nesusijusių nurodymų (pvz., ieškok savo batų ir pasiimk tą žaislą)*- Taip- Kartais taip, o kartais ne- Dar nesilaiko nurodymųJūsų vaikas gali kalbėti paprastais trumpais sakiniais tiek su kitais vaikais, tiek su suaugusiaisiais*- Taip- Kartais kalba, o kartais tyli- Dar nekalbaJūsų vaikas teisingai ištaria daugumą garsų, bet gali sunkiai ištarti s, v ir r garsus*- Taip, ištaria daugumą garsų- Kartais ištaria, o kartais ne- Dar neištaria daugumos garsųJūsų vaikas, jo paprašius, gali paaiškinti savo vartojamų žodžių prasmę (pvz. bėglys, yra tas, kuris bėga nuo kažko)*- Taip- Kartais taip, o kartais ne- Dar negaliJūsų vaikas gali kurti istorijas ir sakyti, ką apie jas galvoja*- Taip- Kartais taip, o kartais ne- Dar nekuria savo istorijųJūsų vaikas geba argumentuoti savo nuomonę, nors argumentas gali būti nelogiškas*- Taip- Kartais taip, o kartais ne- Dar negeba argumentuoti Jūsų vaikas vis pribėga prie tėvų ir rodo ką kiti vaikai daro negerai. Pvz. mėto kamuolį į langą, meta smėlį vaikams į akis, laužo žaislus. Jūsų reakcija:*- Įsikišate ir sudrausminate blogai besielgiančius vaikus.- Pritariate vaikui – „Taip tu teisingai pastebėjai, tikrai tie vaikai daro blogai“.- Pasidžiaugiate kad pasakė ir didžiuojatės vaiku – „Taip, bet svarbu kad tu taip nedarai“.– „Nekreipk dėmesio į kitus vaikus“.Jūsų vaikas rengiasi į darželį. Jūs skubate į darbą, norite, kad vaikas paskubėtų. Jūsų reakcija:*- Liepiate vaikui paskubėti.- Paaiškinate vaikui – „Kad spėtume laiku į darželį, turi dabar paskubėti“.- Patys aprengiate vaiką ir išsivedate.- Vedatės vaiką tokį kaip jis apsirengė pats.Jūsų vaikas nenori eiti į darželį, nes jam nepatinka drabužiai, kuriais jis turi rengtis. Jūsų reakcija:*– „Kitų drabužių nėra – renkis šitais“.- Leidžiate vaikui pasirinkti iš dviejų (drabužių) variantų.- Pažadate vaikui nupirkti naujus rūbelius.- Ilgai nesvarstydami aprengiate vaiką ir išsivedate.Jūsų vaikas, grįžęs iš darželio, verkšlena nes dar nenorėjo eiti namo. Jūs:*– „Nustok zirzti, rytoj vėl eisi į darželį“.– „Tau tikriausiai liūdna, nes turėjai palikti draugus?“– „Ką galėčiau padaryti, kad tu pralinksmėtum?“- Nekreipiate dėmesio, leidžiate jam nurimti pačiam.Jūsų vaikas klausia – kur šiemet važiuosim vasarą? Jūs:*– „Šiemet važiuosime prie jūros. Bus labai smagu.“– „Dar svarstome ką pasirinkti ar kalnus, ar jūrą, o ką tu manai?“– „Gali tu nuspręsti, kur labiau norėtum prie jūros ar į kalnus?“– „Kažin ar bus laiko atostogoms, gal porai dienų nuvažiuosim prie jūros.“Jūsų vaikas dažnai pasakoja išgalvotus įvykius ir istorijas. Jūs:*– „Meluoti negražu, turėtum liautis“.– „Labai įdomi istorija, bet ar tikrai taip buvo?“– „Pasakoji įdomias istorijas, galėsi būti rašytoju.“- Visi vaikai meluoja.Jūsų vaikas dažnai pyksta ir mušasi su kitais vaikais. Jūsų reakcija:*- Už tokį elgesį vaiką baudžiate, tarkime neleidžiate žaisti kompiuteriu.– „Suprantu kad supykus norisi muštis, tačiau konfliktus turi spręsti žodžiais o ne kumščiais.“- Skiriate laiko pokalbiui su vaiku kad išsiaiškinti kodėl kilo konfliktas ir įtikinti vaiką kitą kartą taip nesielgti.- Vaiko elgesio nesureikšminate, manote kad su laiku išaugs.Ryte Jūs skubate į darbą, prieš išeinant pro duris jūsų vaikas atsisėda ant grindų ir pradeda verkti, nes nenori eiti į darželį. Jūsų reakcija:*- Pasakote kad eiti į darželį yra vaiko pareiga, liepiate liautis verkti ir stotis nuo grindų. Į darželį išvažiuojate.- Nors ir labai skubate skiriate pokalbiui su vaiku kelias minutes dėmesio, nuoširdžiai parodote kad suprantate vaiko jausmus. Į darželį išvažiuojate.- Leidžiate vaikui neiti į darželį ir paprašote kaimynės jį prižiūrėti, kol būsite darbe.- Nieko nesakę vaikui išeinate pro duris ir paliekate jį arba nunešate jį į mašiną nieko nesakydami.Jūsų vaikas grįžta iš darželio verkdamas: „Daugiau niekada neisiu į tą darželį! Auklėtoja neleido man būti lauke, o kai aš nėjau į grupę, mane aprėkė prie visų vaikų!“. Jūs:*– „Radai ko verkti, nusivalyk ašaras ir eik žaisti.“– „Suprantu kad nežinojai kaip elgtis tokioje situacijoje, pagalvokime kartu ką galėtum daryti kitą kartą, kad pasijustum geriau.“– „Pasikalbėsiu su auklėtoja, kad ji daugiau taip nesielgtų.“– „Turi suprasti, kad ne visada viskas būna taip kaip nori tu.“Ruošiatės su savo vaiku eiti į lauką, vaikas stovi ir nesirengia, nors darželyje puikiai sugeba pats apsirengti. Jūsų reakcija:*- Pasakote, kad vaikas turi rengtis pats ir laukiate kol apsirengs.- Paklausiate vaiko ar jis šiandien nori rengtis pats, ar norėtų kad jam padėtumėte.- Patys aprengiate vaiką ir išeinate į lauką.- Nusprendžiate, kad jei vaikas nesirengia tai ir į lauką eiti nenori, liekate namuose.