5 metų vaikas 5 metų vaiko raida 1 Fizinė raida2 Socialinė ir emocinė raida3 Kognityvinė raida4 Kalbos ir bendravimo raida5 Situacijos Jūsų vaikas jau tobulina motorinius įgūdžius sportuodamas*- Taip- Kartais sportuoja, o kartais ne- Dar nesportuojaJūsų vaikas pradeda lengviau valdyti didžiuosius raumenis – gali lengvai bėgti, sustoti, pasisukti ir apeiti kliūtis*- Taip- Kartais tai pavyksta, o kartais ne- Dar nepavykstaJūsų vaikas jau geba mesti ir pagauti didelį kamuolį*- Taip- Kartais tai pavyksta, o kartais ne- Dar nepavykstaJūsų vaikas jau geba leisti laiką šokinėdamas ir laipiodamas po medžius ar mėgstamas karstynes*-Taip, praktikuoja- Kartais tai praktikuoja, o kartais ne- Dar nepavykstaJūsų vaikas jau moka gerai minti dviratį (įsitikinkite, ar jis dėvi šalmą).*- Taip, gerai mina dviratį- Kartais važinėja dviračiu, o kartais tai jo nedomina- Dar nevažinėja dviračiuJūsų vaikas jau mokosi tiesiau nubrėžti liniją, piešti ir pradeda imituoti rašymą*- Taip- Kartais imituoja rašymą, o kartais jam tai neįdomu- Ne, neimituoja rašymoJūsų vaikas jau geba savarankiškai apsirengti: užsirišti, užsitraukti, užsisegti, užspausti*- Taip- Kartais taip, o kartais ne- Dar negebaJūsų vaikas jau pasisiūlo padėti atlikti namų ruošos darbus. Jis gali mokytis pilti vandenį iš ąsočio į puodelį, nors šiame amžiuje išsiliejimas yra normalu*- Taip- Kartais taip, o kartais ne- Dar nepadeda atlikti namų ruošos darbųJūsų vaikas mokosi tinkamai laikyti pieštuką ir tiksliai nupiešti raides*- Taip- Kartais mokosi, o kartais ne- Dar nesimokoJūsų vaikas jau naudojasi žirklėmis*- Taip- Kartais- Dar nesinaudoja žirklėmis Jūsų vaikas gali patirti naujų baimių, ypač dėl nepažįstamų žvilgsnių ir garsų bei kt.*- Neišgyvena- Kartais išgyvena dėl naujų baimių- IšgyvenaJūsų vaikas didžiąją laiko dalį mokosi žaisti su kitais vaikais*- Taip- Kartais žaidžia, o kartais ne- Dar nežaidžia su kitaisJūsų vaikas mokosi žaisti paprastus žaidimus, tokius kaip „Paslėpk“, "Patikėk"*- Taip- Kartais žaidžia, o kartais ne- Dar negeba žaisti su kitaisJūsų vaikas geba laikytis taisyklių*- Taip- Kartais geba laikytis taisyklių, o kartais ne- Dar negeba žaistiJūsų vaikas nori laimėti ir būti pirmas*- Taip- Kartais nori, o kartais nenori- NenoriJūsų vaikas gali bandyti elgtis taip, tarsi būtų mėgstamiausias savo žiūrimos laidos ar filmuko herojus ar veikėjas*- Taip- Kartais taip elgiasi- NesielgiaJūsų vaikas mokosi susidraugauti su kitais vaikais, prieidamas prie jų ir prisijungdamas prie žaidimo*- Taip- Kartais taip, o kartais ne- Dar ne Jūsų vaikas mokosi suderinti kiekvieną raidę, kurios mokosi su garsu*- Taip- Kartais pavyksta, kartais ne- Dar nepavykstaJūsų vaikas geba sakyti naujus žodžius, pakeisdamas pirmą žodžio garsą kitu garsu (pvz., bąla ir šąla)*- Taip- Kartais geba, o kartais ne- Dar negebaJūsų vaikas mokosi derinti žodžius, kuriuos girdi ir mato puslapyje*- Taip- Kartais pavyksta, o kartais ne- Dar nepavykstaJūsų vaikas mokosi atsakyti ir, išklausęs istoriją, papasakoti, kas, ką, kur, kada ir kaip, ką darė*- Taip- Kartais pavyksta, o kartais ne- Dar nepavykstaJūsų vaikas mokosi papasakoti istoriją pasitelkdamas žodžius ir paveikslėlius*- Taip- Kartais pavyksta, o kartais ne- Dar nepavykstaJūsų vaikas geba numatyti, kas toliau nutiks pasakojime*- Taip- Kartais pavyksta, o kartais ne- Dar nepavykstaJūsų vaikas pradeda mokytis skaityti ir geba paprašyti perskaityti knygą, norėdamas gauti informacijos ir pramogų*- Taip- Kartais taip, o kartais ne- Dar nepavykstaJūsų vaikas turėtų sugebėti atsakyti į tokius klausimus kaip „Ką darai miegodamas ar kai esi alkanas?“*- Taip, sugeba atsakyti- Kai kada sugeba, o kai kada nesugeba atsakyti- Dar nesugeba atsakytiJūsų vaikas mokosi pažinti įvairias formas pagal pavadinimą (apskritimas, kvadratas, trikampis) bei spalvas (mėlyna, raudona, geltona, žalia)*- Taip, mokosi- Kartais mokosi, o kartais tuo nesidomi- Dar nesidomi formomis ir spalvomisJūsų vaikas mokosi suprasti, kaip papasakoti istoriją su pradžia, viduriu ir pabaiga*- Mokosi suprasti ir pasakoja istorijas- Kartais mokosi, o kartais ne- Dar nepasakoja istorijųJūsų vaikas mokosi atskirti, kas yra teisinga ir kas neteisinga. Jis vis tiek gali retkarčiais meluoti, bet patiki, kad šis melas iš tiesų yra tiesa*- Taip, mokosi atskirti melą nuo tiesos- Kartais būna, kad meluoja- Dar sunku atskirti tiesą nuo meloJūsų vaikui sunku žinoti skirtumą tarp realybės ir fantazijos*- Taip- Kartais lengva, o kartais sunku- Dar negeba atskirtiJūsų vaikas jau supranta, kad žmogeliukui buožgalviui trūksta tam tikrų kūno dalių*- Taip- Kartais supranta, o kartais ne- Dar nesuprantaJūsų vaikas, piešdamas žmogeliuką, jau bando suvokti savo kūną*- Taip- Kartais bando, o kartais ne- Dar nesuvokiaJūsų vaikas jau ima piešti detales, nusakančias personažo lytį, kaip blakstienas, ilgus ar trumpus plaukus, sukneles ar kitus drabužius*- Taip- Kartais piešia, o kartais ne- Dar nepiešia Klausimas „kodėl“ yra mėgstamiausias jūsų vaiko šiuo laikotarpiu. Jis nori žinoti, kas vyksta aplink jį*- Taip- Kartais taip, o kartais ne- Dar nekelia tokio klausimo ir nesidomi, kas vyksta aplink jįJūsų vaikas susidomėjęs išklauso kitų paaiškinimus*- Taip- Kartais moka išklausyti, o kartais nepavyksta- Dar nemoka išklausyti kitų susidomėjęsJūsų vaiko žodynas ir toliau sparčiai plečiasi*- Taip- Kartais tai pastebiu, o kartais atrodo,, kad stovi vietoje- Dar ne, žodynas nesiplečiaJūsų vaikas gerai taria žodžius, bet vis tiek gali praleisti arba gali būti sunku ištarti kai kurias raides (pvz., ypač L arba R)*- Taip- Kartais taip, o kartais ne- Dar netaria gerai žodžiųJūsų vaikas gali atpasakoti jūsų skaitytas ar papasakotas ir jums jau gerai pažįstamas istorijas, pasakas ir kt. Skaitymas yra žaidimas su žodžiais ir garsais, naudojant ritmą, dainas ir istorijas*- Taip- Kartais taip, o kartais ne- Dar negeba atpasakoti girdėtų istorijų ar pasakų Jūsų vaikas vis pribėga prie tėvų ir rodo ką kiti vaikai daro negerai. Pvz. mėto kamuolį į langą, meta smėlį vaikams į akis, laužo žaislus. Jūsų reakcija:*- Įsikišate ir sudrausminate blogai besielgiančius vaikus.- Pritariate vaikui – „Taip tu teisingai pastebėjai, tikrai tie vaikai daro blogai“.- Pasidžiaugiate, kad pasakė ir didžiuojatės vaiku – „Taip, bet svarbu kad tu taip nedarai“.- „Nekreipk dėmesio į kitus vaikus“.Jūsų vaikas nenori eiti į darželį, nes jam nepatinka drabužiai, kuriais jis turi rengtis. Jūsų reakcija:*- „Kitų drabužių nėra – renkis šitais“.- Leidžiate vaikui pasirinkti iš dviejų (drabužių) variantų.- Pažadate vaikui nupirkti naujus rūbelius.- Ilgai nesvarstydami aprengiate vaiką ir išsivedate.Jūsų vaikas klausia – kur šiemet važiuosim vasarą? Jūs:*– „Šiemet važiuosime prie jūros. Bus labai smagu.“– „Dar svarstome ką pasirinkti ar kalnus, ar jūrą, o ką tu manai?“– „Gali tu nuspręsti, kur labiau norėtum prie jūros ar į kalnus?“– „Kažin ar bus laiko atostogoms, gal porai dienų nuvažiuosim prie jūros.“Jūsų vaikas dažnai pasakoja išgalvotus įvykius ir istorijas. Jūs:*– „Meluoti negražu, turėtum liautis“.– „Labai įdomi istorija, bet ar tikrai taip buvo?“– „Pasakoji įdomias istorijas, galėsi būti rašytoju.“- Visi vaikai meluoja.Jūsų vaikas pasiguodė, kad yra vadinamas storuliu. Jūs:*– „Ko gero tau tikrai reikėtų prisižiūrėti ką valgai. Nuo šiol saldainių gausi tik per šventes.“– „Suprantu, kad jautiesi įskaudintas. O ką tu pats manai, kaip galėčiau tau padėti išspręsti šią problemą?“– „Rytoj pasikalbėsiu su auklėtoja apie tavo draugų elgesį, patyčios yra netoleruotina.“– „Neklausyk kas ką sako, vaikams nereikia laikytis dietų.“Jūsų vaikas dažnai pyksta ir mušasi su kitais vaikais. Jūsų reakcija:*- Už tokį elgesį vaiką baudžiate, tarkime neleidžiate žaisti kompiuteriu.– „Suprantu, kad supykus norisi muštis, tačiau konfliktus turi spręsti žodžiais' o ne kumščiais.“- Skiriate laiko pokalbiui su vaiku kad išsiaiškinti kodėl kilo konfliktas ir įtikinti vaiką kitą kartą taip nesielgti.- Vaiko elgesio nesureikšminate, manote kad su laiku išaugs.Rytais trūksta laiko, reikia skubėti, taigi dėl įvairių priežasčių kyla konfliktų. Jūsų vaikas atsisako lipti į automobilį ir vykti kartu. Kaip Jūs dažniausiai elgiatės?*- Į diskusijas su vaiku nesileidžiate ir liepiate lipti į automobilį.- Nors ir skubate, bet užtikrintai apsisprendžiate užtrukti dar kelias minutes ir ramiai susitvarkyti su vaiku. Jam apsiraminus išvažiuojate.- Kalbatės ir deratės su vaiku. Jeigu vaiko įkalbėti nepavyksta, siekdami jį nuraminti, tą dieną paliekate namuose.- Nekreipiate dėmesio į vaiko kaprizus, įsodinate į mašiną ir vežate į darželį.