2015-03-05

Vaiva Mikalauskienė,
Lietuvos edukologijos universiteto
Socialinės pedagogikos 5 kurso studentė

Šiek tiek apie Vokietijos švietimo sistemą ir praktiką Berlyno Valdorfo mokykloje

Pirmiausia noriu pristatyti Vokietijos mokyklų sistemą. Skirtingai nuo Lietuvos, ji pasižymi išsilavinimo formų įvairove, tokiu būdu atsižvelgiama į skirtingus vaikų ir jų tėvų poreikius bei interesus. Vokietijos Federacinėje Respublikoje atskiros žemės atsako už mokyklas ir švietimo sistemos administravimą pagal gaires, nustatytas Konstitucijoje. Taigi, egzistuoja 16 švietimo sistemų, daugiau ar mažiau besiskiriančių tarpusavyje. Vokiečiai juokauja, kad persikeliant gyventi su vaikais iš Bavarijos į Brandeburgo žemes yra tas pats, kaip pervažiuoti į kitą šalį. Šalia šios sistemų įvairovės tėvai pat pat gali rinktis valstybinę ar privačią mokyklą. Vaikams privalomas mokyklos lankymas trunka devynerius arba dešimtį metų. Tai apima ikimokyklinį, pradinį ir pagrindinį ugdymą. Vėliau jie gali rinktis, ar studijuoti gimnazijoje, ar įgyti profesiją su viduriniu išsilavinimu. Į pradinę mokyklą vaikai eina nuo šešerių metų amžiaus. Mokslas joje trunka ketverius metus, išskyrus Berlyną, Brandenburgą, kur pradinėje mokykloje mokomasi šešerius metus.

Šalia valstybinių mokyklų, Berlyne garbingą vietą užima ir privačios. Pagal pedagoginę kryptį čia galima rasti Montessori ir Valdorfo mokyklas. Šalia jų veikia įvairių religinių konfesijų mokyklos, tokios kaip tradicinės katalikiškosios ar žydų, ir labiau egzotiškos islamo religijos ar evangelikų mokyklos.

Mane seniai domina alternatyviąja vadinama Valdorfo pedagogika. Vilniuje (ir visoje Lietuvoje) yra tik vienintelė Valdorfo mokykla, kurioje veikia visos dvylika klasių. Nors mokykla jau skaičiuoja 20-tuosius veiklos metus ir sukaupusi nemažą patirtį, visada buvo smalsu, kaip veikia tokios mokyklos kitose šalyse, ypač ten, kur jos ir prasidėjo. Trumpai paminėsiu, kad šiuo metu Valdorfo pedagogika taikoma 1056 mokyklose, kurios veikia 61 pasaulio šalyje. Vokietijoje jų yra daugiausia – jau 232. Tai vienas iš didžiausių nepriklausomų alternatyviojo ugdymo tinklų pasaulyje. Berlyne veikia 15 Valdorfo ir 2 gydomosios Valdorfo mokyklos.

Praktiką aš atlieku laisvojoje Valdorfo mokykoje Prenzlauer Berg (Die Freie Waldorfschule am Prenzlauer Berg). Tai viena iš jaunesnių mokyklų Rytų Berlyne, kurios istorija prasidėjo 2006 metais. Daugybė vaikų, kurie privalo pradėti lankyti mokyklą, nepateko į kitas Valdorfo mokyklas, nes jose tiesiog nebuvo vietų. „Tada steigiame savo mokyklą patys“ – sakinys, pasakytas vienos mamos, tapo didelės ugnies kibirkštimi. Tai buvo viena iš greičiausių įsteigtų Valdorfo mokyklų per visą istoriją. Vaikams reikėjo mokyklos dabar, ne po 3-4 metų. Tėvai rado mokytojus, patalpas, baldus ir visa kita, kas reikalinga pradžiai, ir 16 vaikų pradėjo pirmą klasę. Toliau mokykla augo su kiekvienais metais. 2014 mokslo metus pradėjo aštuonios klasės ir viena priešmokyklinė grupė, iš viso apie 210 mokinių ir 35 pedagogai.

Kaip jau buvo minėta, Berlyne, taip pat ir Valdorfo mokyklose pradinis ugdymas tęsiasi šešerius metus. Visi vaikai nuo pirmos iki šeštos klasės turi galimybę likti mūsų vadinamoje „popietinėje grupėje“, kuri veikia remiama Berlyno senato švietimo, jaunimo ir sporto skyriaus. Tai leidžia vaikams saugioje aplinkoje kūrybingai ir prasmingai praleisti laisvą laiką po pamokų, o tėvams ramiai dirbti. Mano praktika kaip tik ir vyksta 4-tos klasės „popietinėje grupėje“. Verta paminėti, kad kiekviena klasė turi atskiras patalpas, kurios įrengtos gana kūrybingai. Kiekvienoje klasėje yra veikianti viryklė, darbastalis-varstotas su gausybe staliaus įrankių, gausybė stalo žaidimų, knygų lentyna su šalia stovinčiu foteliu ir staline lempa. Vienoje klasėje mokslo metų pradžioje stovėjo netgi lėlių teatro scena ir kartą per savaitę vykdavo lėlių teatro spektakliai. Kartu su klasės mokytoju kasdien organizuojame turiningą veiklą 4-tos klasės vaikams.

Šaltiniai:

  1. Ugdymo plėtotės centro projekto „Pedagogų kvalifikacijos tobulinimo ir perkvalifikavimo sistemos plėtra (II etapas) Stažuotės Vokietijoje aprašas. (2014). http://www.upc.smm.lt/projektai/pkt/naujienos/ataskaitos2/Stazuotes_Vokietijoje_ataskaita.pdf
  2. Freunde der Erziehungskunst Rudolf Steiners“, Waldorf World List. (2014). http://www.freunde-waldorf.de/fileadmin/user_upload/images/Waldorf_World_List/Waldorf_World_List.pdf
  3. Landesarbeitsgemeinschaft der Freien Waldorfschulen in Berlin – Brandenburg, Waldorfschulen in Berlin und Brandenburg stellen sich vor. (2014) http://www.mlh-design.com/lag-broschuere/picts/20140630_LAG-broschuere-MR.pdf

5 komentarai apie “Šiek tiek apie Vokietijos švietimo sistemą ir praktiką Berlyno Valdorfo mokykloje

  1. Labai puikus tėvų požiūris- „kai nėra vietų, steigiame mokyklą patys“ ! Labai atsakingas, rūpestingas, sveikintinas požiūris !
    Be galo įdomu būtų daugiau išgirsti apie tai, kaip vyksta mokymo procesas Valdorfo mokykloje, kaip praeina vaikų diena ir kaip yra kasdienybėje naudojamas tas staliaus stalas, krėslas, kiti mūsų klasėms neįprasti daiktai… 🙂

  2. O įdomu būtų išgirsti apie pedagogus, koks jų amžius, koks požiūris į darbą tokioje mokykloje. Labai norėčiau apsilankyti Valdorfo mokykloje, kiek teko girdėti, ir vaikai ir tėvai labai giria šią įstaigą.
    Labai svarbu,kai tėvai prisideda prie vaikų ugdymo, o nelaukia kol pedagogai visko išmokys jų vaikus.

  3. Kol gims naujas straipsnis apie Valdorfo mokyklos kasdienybę siūlau susipažinti su Vilniaus Valdorfo mokykla:
    http://www.vivamokykla.lt/index.php/lt/

  4. Mane taip pat žavi Valdorfo pedagogika besiremiančios mokyklos. Patinka jose vykdomos veiklos. Labiausiai žavi požiūris į vaiką. Gaila, kad Lietuvoje tėra viena – Vilniaus Valdorfo mokykla. Tačiau buvo malonu sužinoti, kad pasaulyje Valdorfo mokyklos yra smarkiai paplitusios. Tikiuosi pamatyti daugiau tokių mokyklų ir Lietuvoje.

  5. Pati vedu vaiką į Vilniaus Valdorfo Žaliąją mokyklą ir manau, jei tektų darsyk pačiai rinktis mokyklą, pasirinkčiau būtent ją. Mane žavi realiai diegiamos bendražmoniškos vertybės, platus mokytojų akiratis, jų šiuolaikiškumas ir betarpiškumas. Vaikams jie autoritetas ir sykiu tikri draugai.
    Žalioji mokykla gimė 2013 m. įsikūrus jau 20 metų dirbančios Vilniaus Valdorfo mokyklos (gimnazijos ViVa) filialui. 2015 m. vasarą filialas reorganizuotas į atskirą juridinį asmenį – Vš.Į. Vilniaus Valdorfo Žaliąją mokyklą. Taigi tiems, kas domisi – gali pasiskaityti apie šias mokyklas http://www.zaliojimokykla.lt ir http://www.vivamokykla.lt

Komentavimo galimybė išjungta.