2024-04-23

Vilniaus lopšelio-darželio „Žilvitis“ socialinė pedagogė doc. dr. Sigita Burvytė

Ekologinis įtraukusis ugdymas Lietuvos ir Latvijos ikimokyklinio ugdymo įstaigose

2023–2024 m. Vilniaus lopšelis-darželis „Žilvitis“ (Viršuliškių g. 9, Vilnius, Lietuva) kartu su partneriais iš Latvijos Aknistės lopšeliu-darželiu „Bitite“ (Skolas 16a, Aknistė, Latvija) įgyvendino „Nord Plus Junior“ projektą „Ecological inclusive education across cultures: parents, teachers, educational support specialists and children“ („Ekologinis įtraukusis ugdymas skirtingose kultūrose: tėvai, mokytojai, švietimo pagalbos vaikui specialistai, vaikai“).

Šio projekto metu buvo organizuoti 3 vizitai, iš kurių du į Aknistės lopšelį-darželį „Bitite“ ir vienas – kai partneriai iš Latvijos atvyko į Vilniaus lopšelį-darželį „Žilvitis“. VšĮ „Vaikų ugdymas“ prisidėjo stiprinant ekologinio įtraukiojo ugdymo veiklų kokybę remdamasi moksliniais tyrimais ir sumaniosios edukacijos metodikomis. Taip pat buvo organizuota tarptautinė ikimokyklinio ir priešmokyklinio ugdymo įstaigų metodinė-praktinė konferencija „Ekologinis įtraukusis ugdymas skirtingose kultūrose“. Ši konferencija buvo baigiamoji „Nord Plus“ projekto dalis.

Konferenciją inicijavo ir organizavo Vilniaus lopšelio-darželio „Žilvitis“ direktorė Inga Bielinienė, direktoriaus pavaduotoja ugdymui Ramunė Gustienė, ikimokyklinio ir priešmokyklinio ugdymo mokytoja metodininkė Ramutė Mikšėnaitė-Umbrasienė, logopedė metodininkė Eglė Raišuotienė, specialioji pedagogė Viktorija Svorobovič, socialinė pedagogė Sigita Burvytė, Aknistės lopšelio-darželio „Bitite“ direktorė Indra Cepurite, direktoriaus pavaduotoja ugdymui Regina Pudane kartu su mokytojų komanda.

Taip pat buvo sukurtas ir išleistas gerųjų patirčių pasidalinimo leidinys, kuriame sukauptos visos projektinės veiklos, atskleista švietimo pagalbos specialistų svarba įgyvendinant įtraukųjį ugdymą.

Projektas savo veiklomis atliepė abiejų šalių poreikį, stiprinti bendruomenės narius ekologinio įtraukiojo raštingumo srityje. Tiek Lietuvoje, tiek Latvijoje ikimokyklinio ir priešmokyklinio ugdymo įstaigas pasiekia ypatingi vaikai, kurių integracijai į grupės bendruomenę reikalingi papildomi tiek mokytojų, tiek švietimo pagalbos specialistų resursai.

Lietuvos Vilniaus lopšelis-darželis „Žilvitis“ savo komandoje turi šiuos švietimo pagalbos specialistus: socialinį pedagogą, specialųjį pedagogą ir logopedą bei neformalaus ugdymo mokytojus: meninio ugdymo pedagogą ir fizinio lavinimo mokytoją. Grupėje su vaikais dirbantys mokytojai nuolat gilina kompetencijas ekologinio įtraukiojo ugdymo tema ir inicijuoja sumanios edukacijos veiklas visiems grupės vaikams, siekdami padėti jiems mokytis sugyventi tarpusavyje. Mokytojai gauna reikiamą švietimo pagalbos specialistų paramą, kad ypatingų vaikų integracija į bendrojo ugdymo grupę būtų kuo sklandesnė. Ugdymo įstaigos socialinis pedagogas nuolat prevenciškai dirba su tėvais, veda seminarus šiomis temomis visiems darželio tėvams, teikia individualias ar grupines konsultacijas sprendžiant iškilusius vaikų ugdymosi sunkumus. Svečiams iš Latvijos buvo prasminga dalyvauti Vilniaus lopšelio-darželio „Žilvitis“ veiklose, kurias vedė tiek mokytojai, tiek švietimo pagalbos specialistai. Įgytos patirtys padėjo partneriams rasti idėjų, kurias jie parsivežė į savo įstaigą ir pradėjo įgyvendinti.

Vilniaus lopšelis-darželis „Žilvitis“ yra Vilniaus mieste, šalia – parkelis, o Latvijos Aknistės lopšelis-darželis „Bitite“ įsikūręs mažoje kaimiškoje vietovėje, natūralios gamtos apsuptyje. Darželio lokalios vietovės išskirtinumas ir natūralios gamtos aplinka yra didelis privalumas stiprinant vaikų ekologinį raštingumą įtraukiojo ugdymo sąlygomis. Vaikai, vaikštinėdami po vietines apylinkes, gali tyrinėti gamtą, ją stebėti ir mokytis tausoti, ne tik vartoti jos gėrybes, plėsti savo žodynėlį. Pavyzdžiui, eidami pro vandens pilną griovį jie sulaukė mokytojos klausimo – kas čia? Vaikų atsakymai buvo patys įvairiausi, pradedant jūra ir baigiant bala. Mokytoja turėjo progos įvardyti, kad tai vandens pilnas griovys. Vaikai žygio metu turi galimybę pailsėti, sukrimsti priešpiečius, pasikalbėti apie tai, kaip jaučiasi žygio metu ir kaip sekėsi padėti vieni kitiems tyrinėjant gamtą. Šio įstaigoje mokytojai atlieka švietimo pagalbos specialistų funkcijas, nes darželis neturi šių specialistų. Prie įtraukiojo ugdymo sklandaus organizavimo prisideda neformalaus ugdymo mokytojai – meninio ugdymo ir fizinio lavinimo pedagogai. Ugdymo įstaigoje vaikų ir mokytojų tarpusavio ryšys padeda sklandžiai organizuoti vaikų įtrauktį.

Pasikeitimas patirtimis buvo naudingas abiem įstaigoms. Kiekviena iš jų rado naujų idėjų, savitų prieigų prie vaikų edukacijos, originalių metodų, galėjo keistis savo patirtimis. Pedagogai pabrėžė, kad tai buvo dalinimasis viena didžiausių ir tiesioginę naudą nešančių projekto verčių. Konferencijos pagrindinis tikslas buvo pasidalinti gerosiomis ugdymo įstaigų patirtimis įgyvendinant ekologinį įtraukųjį ugdymą Lietuvos ir Latvijos ikimokyklinio ir priešmokyklinio ugdymo įstaigose. Konferencijos metu vyravo draugiška ir palaikanti atmosfera dalinantis gerąja patirtimi apie ekologinio įtraukiojo ugdymo organizavimą ikimokyklinio ir priešmokyklinio ugdymo įstaigose. Tai praturtino tiek projekto dalyvius, tiek konferencijos svečius. Projekto metu ugdymo įstaigų pedagogai ir švietimo pagalbos specialistai atskleidė savo autentišką tapatumą, kuriuo pasidalino konferencijoje pristatydami metodines-praktines vaikų ekologinės kultūros ir įtraukties stiprinimo ikimokyklinio ir priešmokyklinio ugdymo įstaigose metodikas kasdienėse veiklose.

Projektas savo veiklomis prisidėjo prie pokytį kuriančios kultūros formavimosi įstaigose. Tuo galėjome įsitikinti stebėdami konferenciją virtualioje erdvėje, kur buvo dalinamasi inovatyviomis priemonėmis, būdais ir metodais, kuriant tarpusavio partnerystę. Aplankytas net gi Rygos zoologijos sodas.

Šis projektas turėtų būti tęstinis stiprinant tarpusavio partnerystę ekologinio įtraukiojo ugdymo tematika.

 

 

Parašykite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas.