2024-01-16

Doc. dr. Sigita Burvytė

NVO institucinis stiprinimas siekiant teikti kokybiškas mediacijos paslaugas

VšĮ „Vaikų ugdymas“ įgyvendino 2023 metų nevyriausybinių organizacijų institucinio stiprinimo projektą „NVO institucinis stiprinimas siekiant teikti kokybiškas mediacijos paslaugas“. Mūsų organizacija ypatingą dėmesį skiria vaikų gerovei nuo pat ankstyvos vaikystės. Šeima yra pirmoji žmogaus tarpusavio santykių mokykla, todėl ypatingą dėmesį skiriame šeimai, jos narių gerovei ir, žinoma, artimiausiai jos aplinkai – mokyklos bendruomenei.

Šiuo projektu buvo siekiama stiprinti VšĮ „Vaikų ugdymas“ darbuotojų ir savanorių teisines žinias bei jų kompetencijas šeimos mediacijos taikymo srityje, siekiant teikti kokybiškas mediacijos paslaugas vaikui, tėvams ir kitiems ugdytojams (įtėviams, globėjams ar pedagogams), mokytojams ir švietimo pagalbos specialistams, siekiant sukurti harmoningas vaikų ugdymosi sąlygas tiek namuose, tiek ugdymo įstaigose.

Vesti mediacijos metodo pristatymo renginiai Plungės Senamiesčio mokykloje, Plungės akademiko Adolfo Jucio progimnazijoje ir Plungės rajono savivaldybėje. Povilo Matulionio progimnazijos bendruomenei mediacijos metodo pristatymas buvo surengtas virtualiu būdu.  Siekiant populiarinti mediacijos metodo taikymą, projekto dalyviai surengė įvadinius mokymus apie mediaciją mokyklų bendruomenėms ir Plungės savivaldybės socialinės rūpybos skyriaus darbuotojams apie mediacijos metodą ir jo pritaikomumą teikiant pagalbą šeimai ir ugdymo įstaigų darbuotojams sprendžiant konfliktines situacijas. Mokymų metu projekto dalyviai pasidalino teorinėmis žiniomis ir pravedė po 1 grupinės mediacijos užsiėmimą. Tokiu būdu pristatė šeimos mediacijos teikiamas paslaugas bei pagilino savo praktinius mediacijos taikymo įgūdžius, sustiprino savo pasitikėjimą taikant mediacijos įrankį kasdieninėse situacijose, sprendžiant šeimos narių tarpusavio ginčus.

Projektas atvėrė kitas galimybes teikti pagalbą šeimai. Galėjome diskutuoti apie praktinį  Wandos metodo pritaikymą, lankytis  Europos II Briuselio mokykloje ir Europos Parlamente. Tai atvėrė naujas galimybes didinti įrankių įvairovę teikiant pagalbą šeimoms ir jų artimai aplinkai, siekiant įgalinti jas savarankiškai valdyti konfliktines situacijas.

Savo darbo patirtimi dalinosi mokytojos Rasa Pivorytė ir Asta Kulikauskaitė.

Lankymasis Europos Parlamente ir diskusijos apie mediacijos įgūdžių stiprinimo projektų galimybes suteikė prasmingų idėjų ateityje rengti projektus. Įdomi diskusija su 1994–1997 m. Europos Parlamento pirmininku Klausu HÄNSCHU suteikė mums pasitikėjimo savimi, kad įgyvendiname prasmingus projektus.

Diskusija su Europos Parlamente dirbančia Ina Sokolska pagilino mūsų teisines žinias ir praplėtė supratimą apie vaikų teisių, pareigų bei atsakomybių nustatymo būtinybę. Naudinga diskusija su Europos II Briuselio mokyklos direktore pradinei mokyklai Alexia Giannakopoulou padėjo numatyti tolesnio bendradarbiavimo galimybes plėtojant tarptautinę partnerystę, teikiant pagalbą vaikui ir šeimai.

 

 

 

 

VšĮ „Vaikų ugdymas“ darbuotojų ir savanorių kompetencijos, įgytos žinios ir įgūdžiai padėjo darbuotojams ir savanoriams ne tik teikti kokybiškas mediacijos paslaugas VDC „MES“, „DraugAUK“, „DraugAUKIME“ vaikams, jų tėvams ir mokytojams, bet ir toliau plėtoti socialinį verslą teikiant mediacijos paslaugas visos Lietuvos vaikams, tėvams ir mokytojams. Šis projektas turėtų būti tęstinis, nes darbuotojams ir savanoriams dar reikia praktinių supervizijų stiprinant savo praktinius mediacijos metodo taikymo įgūdžius. Kadangi Lietuvoje labai daug skyrybų ir vaikai gyvena konfliktinėje aplinkoje, patirdami nuolatinę įtampą, kur tėvai ginčijasi tarpusavyje arba tėvai su vaikais bei mokytojai su mokiniais. Tad mediacijos paslaugų poreikis nuolat didėja, nes vaikams trūkta gerųjų suaugusiųjų tarpusavio santykių pavyzdžių. Taip pat reikalingas tolesnis šių VšĮ „Vaikų ugdymas“ naujai teikiamų paslaugų viešinimas, kad tėvai žinotų, kur gali kreiptis pagalbos kilus ginčams su vaikais ar jų mokytojais.

Šis projektas tiesiogiai prisidėjo prie VšĮ „Vaikų ugdymas“ paslaugų kokybės gerinimo, o tai labai svarbu dirbant su vaikais ir paaugliais. Siekiant sukurti vaikų gerovę atliepiančią ugdymosi aplinką, reikia nuolat tobulinti teisines žinias bei šeimos mediacijos kompetencijas. Darbuotojų turimi bendravimo įgūdžiai – pagrindinis veiksnys, kuris padeda kokybiškai realizuoti į sprendimus orientuotą ir stiprybėmis grįstą požiūrį. Tenka stebėti, kad darbuotojų kompetencijų stoka trukdo problemose pamatyti sprendimus. Dažnu atveju net sprendimuose įžvelgia problemų. Dėl kompetencijų konfliktinėse situacijose trūkumo kuria didesnes problemas ir negeba rasti sprendimų. Įgytos žinios padeda darbuotojams kurti pasitikėjimu ir pagalba paremtą tarpusavio ryšį su vaikais, tad vaikai jaučiasi ramesni ir saugesni artimoje aplinkoje. Kai vaikai jaučia vidinę ramybę, gali sėkmingai įsisavinti akademines žinias. Teisinės žinios ir šeimos mediacijos įgūdžiai padeda darbuotojams sukurti vaikams saugią ir nuspėjamą aplinką šeimoje ir mokykloje, kas padeda jiems mokytis savarankiškai įveikti kylančius iššūkius. Vaikų ugdymosi proceso kokybė prisideda prie tvarių pokyčių vaikų asmenybės raidoje.