
„Kiekvienas vaikas iš dalies yra genijus, o kiekvienas genijus – iš dalies vaikas“
Arthur Schopenhauer
2024 m. gruodžio 3 d. Buivydiškių pagrindinė mokykla kartu su Asociacija Sėkmės link organizavo Respublikinę mokslinę – praktinę konferenciją „Pozityvi tėvystė – atspari vaikystė“. Priemonė finansuojama iš Vilniaus rajono savivaldybės 2024 metų visuomenės sveikatos rėmimo specialiosios programos lėšų.
Vilniaus r. savivaldybė investuoja į prasmingus ir vertę kuriančius projektus, kurių rezultatai pasimatys po penkių ar dešimtiems metų, bet įdirbis tam turi būti padarytas dabar, nes suaugusių žmonių į vaikystę sugrąžinti negalime.
Spartėjantis gyvenimo tempas, informacijos gausa ir nuolat besikeičiantis pasaulis, kelia naujus iššūkius tėvams, ugdant ir auklėjant savo vaikus. Tad, asmenybės emocinį ir fizinį atsparumą iššūkiams svarbu stiprinti nuo vaikystės, kad padėti žmogui pasiruošti savarankiškam ir laimingam gyvenimui bei sėkmingai prisitaikyti prie nuolat besikeičiančio pasaulio.
Respublikinė mokslinė-praktinė konferencija „Pozityvi tėvystė – atspari vaikystė“ siekė telkti tėvelius, mokytojus, švietimo pagalbos specialistus ir kitus ugdytojus diskutuoti apie tėvystės svarbą ir tėvų atsakomybes, padedant vaikams pasiruošti laimingai suaugystei vaikystėje.
Konferencijos metu, tiek tėvai, tiek mokytojai bei kiti vaikų ugdymu besidomintys specialistai turėjo
galimybę skirtingais pjūviais pažvelgti į vaikams kylančius iššūkius. Konferencijos moto – „Kiekvienas vaikas iš dalies yra genijus, o kiekvienas genijus – iš dalies vaikas“ (Arthur Schopenhauer) – primena mums apie kiekvieno vaiko unikalumą ir potencialą.
Ši konferencija subūrė mokslininkus, praktikus specialistus ir tėvus bendrai diskusijai, dalijantis įžvalgomis ir metodais, padedančiais ugdyti vaikų stiprybes ir gebėjimus, kurie leidžia jiems tapti atspariais psichiką veikiančių medžiagų vartojimui ir užaugti laimingais žmonėmis.
Respublikinė konferencija, kuri vyko hibridiniu būdu, susilaukė didelio tėvelių, mokytojų bei švietimo pagalbos specialistų dėmesio. Virtuali erdvė suteikė galimybę jungtis klausytojams iš pačių atokiausių Lietuvos kampelių. Džiugu, kad švietimo bendruomenės dalinosi žinia apie šią konferenciją su tėveliais. Mums pavyko draugėn sutelkti visus, kuriems rūpi vaikų ateitis, prisijungti prie šios svarbios diskusijos. Išgirdome aiškias mokytojų, tėvelių, mokslininkų bei praktikų įžvalgas apie vaikams iškylančius raidos sunkumus bei jų patiriamus sunkumus, susiduriant su psichiką veikiančių medžiagų vartojimu. Konferencijos metu analizavome, kas yra pozityvi tėvystė, kaip ji paveikia vaikų atsparumo ugdymąsi vaikystėje bei, kaip tai yra susiję su suaugusio žmogaus gyvenimu.
Konferencijos tikslas buvo skatinti tėvų, mokytojų, švietimo pagalbos specialistų ir kitų ugdytojų tarpusavio dialogą ir bendradarbiavimą, siekiant stiprinti emocinę ir fizinę vaikų sveikatą bei atsparumą psichiką veikiančių medžiagų vartojimui.
Konferencijoje buvo aptariamos šios temos:
- Kaip spartus gyvenimo tempas greitai besikeičiančiame pasaulyje paveikia tėvų ir vaikų tarpusavio santykius, kaip šie pokyčiai įtakoja vaikų raidą bei tėvystės įgūdžius ir atsakomybes?
- Kaip informacijos gausa veika vaikų raidą ir, kaip padėti vaikams ugdytis kritišką mąstymą, asmeninę atsakomybę bei kūrybingą savirealizaciją?
- Šeimos ir ugdymo įstaigos bendradarbiavimas, siekiant stiprinti vaikų atsparumą psichiką veikiančių medžiagų vartojimui.
Konferencijoje bus gilinamasi į tėvystės svarbą, ugdant vaikų gebėjimus prisitaikyti prie kylančių iššūkių bei atsparumą psichiką veikiančių medžiagų vartojimui. Siekėme sukurti erdvę, kurioje buvo galima dalytis mokslinėmis įžvalgomis bei praktiniais metodais ir patirtimis. Pozityvūs, sąmoningi ir aiškią vaikų ugdymo kryptį turintys ugdytojai geba padėti ugdytis stiprioms, savarankiškoms, savimi pasitikinčioms vaikų asmenybėms. O suaugę tokie žmonės jaučiasi savo likimo šeimininkais.
Pagrindinis konferencijos tikslas buvo – prisidėti prie fizinės ir emocinės vaikų sveikatos stiprinimo, padedant tėvams ugdytis pozityvios tėvystės įgūdžius.
Konferencijos organizatoriai sulaukė LR Seimo nario Lino Jonausko, Vilniaus r. savivaldybės vicemerės Editos Tamošiūnaitės, Respublikinio priklausomybės ligų centro direktorės dr. Aušros Širvinskienės palaikymo ir sveikinimo žodžio.
Taip pat konferencijos organizatorė, globėja bei palaikytoja Buivydiškių pagrindinės mokyklos direktorė Vilma Aponaitė sveikindama konferencijos dalyvius atkreipė mūsų visų dėmesį bei išryškino prasmingos šeimos ir ugdymo įstaigos partnerystės svarbą vaikų fizinei ir emocinei gerovei.
Prasmingos sociologijos mokslų daktarės Aušros Širvinskienės Respublikinio priklausomybės ligų centro direktorės pranešimo „Psichoaktyvių medžiagų vartojimas nepilnamečių tarpe: mitai, realybė ir pagalbos galimybės„ įžvalgos. Prelegentė mums atskleidė biologinius ir aplinkos veiksnius, kurie paskatina vaikus į psichiką veikiančių medžiagų vartojimą.
Dr. Aušra atkreipė mūsų dėmesį, kad biologinių veiksnių mes negalime pakeisti, bet aplinkos veiksnius galime koreguoti: būti tinkamais pavyzdžiais vaikams, nebijoti kreiptis pagalbos, jeigu šeimos resursų nepakanka sunkumas įveikti, mokytis būti sąmoningais ir valdyti savo emocijas. Pranešėja pristatė įdomius tyrimų rezultatus, kad suaugę informaciją apie psichiką veikiančių medžiagų žalą žmogui priima kaip prevencinę priemonę vaikų vartojimui, o vaikams tai sužadina jų smalsumą pabandyti. Jų smegenys dar nėra pakankamai išsivysčiusios, kad jie numatytų tolimesnį žalingą psichiką veikiančių medžiagų poveikį organizmui.
Plungės r. savivaldybės Socialinės paramos skyriaus vedėja Jolanta Puidokienė savo pranešime „Laimingų tėvų – laimingi vaikai“ pristatė Plungės r. savivaldybės sėkmės istoriją, įgyvendinant smurto artimoje aplinkoje mažinimo projektą bei atskleidė jautrioms šeimoms teikiamas paslaugas, stiprinant tėvų pozityvios tėvystės bei sveiko gyvenimo įgūdžius.
Pranešėja pabrėžė, kad už vaikų vartojimą psichiką veikiančias medžiagas atsakomybę turime prisiimti visi jį supantys suaugę žmonės. Tokiais atvejais, kai sunku susitaikyti ir priimti savo vaiką tokį, koks jis yra – labai veiksminga pasinaudoti šeimos mediacijos paslauga.
Edukologijos mokslų daktarė, Vilniaus – lopšelis- darželis Žiburėlis“ direktorė Giedrė Rugevičiūtė ir Buivydiškių pagrindinės mokyklos socialinė pedagogė Nijolė Šikšnienė savo pranešime ragino tėvelius kartu su vaikais gyventi gyvenimą, bet nekurti tokių kontekstų, kur vaikais mums būtų našta ar šalia mūsų jaustųsi vienišais.
Pranešėjos pristatė dr. Gotmano tėvų tėvystės stilius bei išryškino, kaip šalia skirtingu vaikų auklėjimo stiliumi besivadovaujančių tėvų jaučiasi vaikai. Pranešimo autorės atskleidė tėvų patiriamų sunkumų ratą, auklėjant vaikus: baimė klysti, negebėjimas valdyti emocijų, esant apimtam stiprių jausmų, kalbėti palaikančia ir pastoliavimu paremta kalba.
Buivydiškių pagrindinės mokyklos direktorė Vilma Aponaitė ir Sveikstanti priklausomoji bei mama auginanti paauglius Laura Smolskė mus panardino į šeimos ir ugdymo įstaigos pozityvios bei parama ir tarpusavio pagarba paremtos partnerystės svarbą vaikų gyvenime ir visapusiškoje raidoje.
Labai prasmingų gyvenimiškų patirčių atskleidė mama Laura, kuri net pačioje sunkiausioje savo vaikams situacijoje stengiasi jiems parodyti gerąją situacijos pusę. Taip lavina vaikų pozityvią mąstyseną, savo pasakymais nuolat pabrėždama vaiko stiprybę: „pagalbą gali priimti tik stipriausi“, „esi genijus savo širdimi“ ir kt.
Docentė edukologijos mokslų daktarė Sigita Burvytė VšĮ „Vaikų ugdymas“ direktorė, VDU ŠA, trijų sūnų mama išryškino pozityvios tėvystės svarbą, padedant vaikams mokytis savarankiškai spręsti savo gyvenimiškus iššūkius. Pranešėja ragino į vaikų patiriamų sunkumų ratą žiūrėti kaip į stokojamus įgūdžius, kuriuos turime padėti vaikui lavinti. Bet pirmiausia tam reikalingi mūsų atitinkami įgūdžiai, kad gebėtume sukurti harmoningos vaiko asmenybės ugdymosi kontekstus. Vadinasi tėveliai ir mokytojai, norėdami padėti vaikams susikurti vidinę ramybę, turime patys išsiugdyti pozityvios tėvystės ir palaikančios komunikacijos įgūdžius.
Tai mes galime padaryti dirbdami savarankiškai, ieškodami informacijos internete, bet VšĮ „Vaikų ugdymas“ gali jums padėti tai padaryti daug greičiau ir efektyviau pasiekti norimų rezultatų. Mes paruošėme virtualią platformą „Kaip užauginti laimingą žmogų?“, kuri skirta tėvų pozityvios tėvystės įgūdžių ugdymui bei mokytojų pozityvios komunikacijos su vaikais įgūdžiais lavinti. Platformoje pateikti 4 paskaitų ciklai: apie pozityvų požiūrį į vaikus, jausmų atpažinimą ir įvardinimą, tarpusavio bendravimo stiprinimą bei vaikų pagyrimų tinkamam išsakymui ir vaikų girdėjimo lavinimui (www.ugdykimkartu.lt).
Išduosime receptą, kaip būti pozityviais tėvais. Jeigu norite tokiais būti – tai tiesiog būkite tokiais: lavinkite reikiamus įgūdžius, kurie padės būti uostais savo vaikams prie kurių jie norės švartuotis tiek kai gera, tiek kai mokosi įveikti sunkumus.
Prasmingų atradimų, būnant pačiais geriausiais tėvais savo vaikams bei gyvenimo mokytojais ir tinkamais pavydžiais.
Su meile, Živilė Kibeikienė ir Sigita Burvytė