9-10 metų vaikas 9-10 metų vaiko raida 1 Fizinė raida2 Socialinė ir emocinė raida3 Kognityvinė raida4 Situacijos Jūsų vaikas toliau stiprina pagrindinius ir smulkiuosius raumenis žaisdamas krepšinį, futbolą, šokdamas ir kt.*- Taip- Kartais taip, kartais ne- NeJūsų vaikas jau pasižymi didesne ištverme ir gali bėgti, važiuoti dviračiu, mėgsta veiklas, reikalaujančias fizinio aktyvumo*- Taip- Kartais- Ne, to jis nedaroJūsų vaikas jau kruopščiai rašo, piešia ir kuria tai, kas reikalauja didelio kruopštumo (ištobulėję smulkiosios motorikos įgūdžiai)*- Taip- Kartais taip, kartais ne- Dar neJūsų vaiko kūno proporcijos tampa panašios į suaugusiųjų*- Taip- Kartais taip atrodo- Dar neJūsų vaikas labai energingas, turi gerą apetitą, jo svoris nuolatos auga*- Taip- Kartais taip, kartais ne- Ne Jūsų vaikas mėgsta leisti laiką su draugais, dažniausiai turi geriausią tos pačios lyties draugą*- Taip- Kartais- NeJūsų vaikas jau mėgdžioja ir identifikuojasi su tos pačios lyties suaugusiuoju*- Taip- Kartais- Dar neJūsų vaikas mokosi pasiekti tikslo ir varžytis*- Taip- Kartais- Dar neJūsų vaikas jau turi stiprų grupinės priklausomybės jausmą (pvz., skautai), stiprų teisingumo jausmą*- Taip- Kartais- Dar neJūsų vaikas jau gali identifikuoti save ir geba įvardyti savo jausmus*- Taip- Kartais- Dar neJūsų vaikas demonstruoja savarankiškumą ir pasitikėjimą savimi, nors kartais gali elgtis vaikiškai ir neprotingai*- Taip- Kartais- NeJūsų vaikas vis rečiau tiki neįtikėtinais dalykais ir nebijo, kad „po lova slepiasi pabaisa“*- Taip- Kartais- NeJūsų vaikas gali atrodyti ekspresyvus (nemotyvuotas tikslingai elgtis) ir kartais šiurkštus*- Taip- Kartais- NeJūsų vaikas sureikšmina bendraamžių nuomonę, išsakomą apie jį*- Taip- Kartais- NeJūsų vaikas gali patirti nuotaikos svyravimų ir būti linkęs į pykčio proveržius, bet pamažu ima šias emocijas vis geriau valdyti ir nusiraminti*- Taip- Kartais- NeJūsų vaikas mėgsta būti komandos dalimi ir dalyvauti grupės veikloje*- Taip- Kartais- NeJūsų vaiko „Aš“ iš dalies nulemtas aplinkos mokykloje*- Taip- Kartais- NeJūsų vaikas jau savarankiškesnis, bet nori, kad tėvai (globėjai) būtų prieinami, jei prireikia pagalbos*- Taip- Kartais- NeJūsų vaikas nori būti suaugęs, kartu nepasitiki suaugusiųjų pasauliu*- Taip- Kartais- Ne Jūsų vaiko kalba tampa kaip suaugusiųjų, jis gali suprasti ir vartoti platų žodyną bei sudėtingas sakinio konstrukcijas*- Taip- Kartais- Ne, dažniausiai susipainiojaJūsų vaikas jau gali suvokti abstrakčias sąvokas (daryti apibendrinimus, pvz., po nakties vėl išauš diena)*- Taip- Kartais- Dar neJūsų vaikas sėkmę vertina pagal gebėjimą rašyti, skaityti ir skaičiuoti*- Taip- Kartais- NeJūsų vaikas užduoda faktinius klausimus (pvz., nori žinoti, „kodėl“, „kaip“ ir „kada“)*- Taip- Kartais- NeJūsų vaikas geba sukurti paprastas istorijas*- Taip- Kartais- Dar neJūsų vaikas jau moka rašyti kursyvu (paverstu tekstu)*- Taip- Kartais- Dar neJūsų vaikas jau išvardija paeiliui visus mėnesius*- Taip- Kartais- Dar neJūsų vaikas jau lengvai bendrauja su skirtingo amžiaus žmonėmis*- Taip- Kartais- Dar neJūsų vaikas mėgsta skaityti. Gali ieškoti žurnalų ir knygų apie jį dominančius dalykus*- Taip- Kartais- Dar neJūsų vaikas gali ilgiau išlaikyti dėmesį, paprastai smalsiai tyrinėja pasaulį ir tai, kaip viskas veikia*- Taip- Kartais- Dar neJūsų vaikas jau supranta, kad daiktai skirstomi į kategorijas, todėl gali pamėgti juos kolekcionuoti*- Taip- Kartais- NeJūsų vaikas geba sudėti ir atimti skaičius su daugiaženkliais skaitmenimis, supranta ir naudoja trupmenas*- Taip- Kartais- Ne, nesusitelkiaJūsų vaikas trokšta užsiimti veiklomis toliau nuo tėvų ir namų, pavyzdžiui, nakvoti pas draugus*- Taip- Kartais- NeJūsų vaikas žino socialiai priimtinas taisykles ir daugeliu atvejų geba tinkamai elgtis*- Taip- Kartais- Ne Jūsų vaikas grįžta iš mokyklos labai susierzinęs ir, tik pamatęs Jus, pradeda garsiai šaukti, kad mokytoja labai bloga, nes pasakė, kad atšaukia klasės vaidinimą, kuriam jau kurį laiką jis ruošėsi. Jūsų reakcija:*- Pasakote vaikui, kad liautųsi rėkti, nes mokytoja tikriausiai turėjo priežastį atšaukti vaidinimą.- Užjaučiate vaiką, kad jis jaučiasi nusivylęs ir padedate jam nusiraminti.- Pritariate vaikui, kad mokytoja neteisingai pasielgė, pažadate vaikui pasikalbėti su mokytoja- Pasakote vaikui, kad neverta dėl tokios smulkmenos pergyventi.Jau kurį laiką, grįžęs iš mokyklos, jūsų vaikas nesusitvarko daiktų: mokyklinę striukę ir kuprinę numeta ant grindų ir bėga žaisti į kiemą su draugais. Jūsų reakcija:*- Neleidžiate vaiko žaisti į kiemą kol jis nesusideda savo daiktų.- Vaikui, grižus iš kiemo, paaiškinate, kad kitą dieną jis negalės eiti į kiemą kol tvarkingai nesusidės savo daiktų.- Patys sutvarkote vaiko daiktus.- Nieko neaiškinę sumetate daiktus į vaiko kambarį.Vieną vakarą sulaukiate skambučio iš mokytojos, kad jūsų vaikas trenkė su knyga per galvą klasės draugui ir kad nuskriausto vaiko tėvai pareikalavo išsiaiškinti šį įvykį. Jūsų reakcija:*- Išbarate vaiką ir pasakote, kad jei taip nutiks dar kartą, jis nebegalės žaisti kompiuteriu.- Išklausote vaiko situacijos paaiškinimo ir aptariate kaip jis galėtų elgtis panašioje situacijoje kitą kartą.- Palaikote vaiką ir pažadate jam apgintį jį prieš mokytoją, klasės draugą bei jos tėvus.- Pasakote mokytojai, kad ji turi pati spręsti mokyklos problemas.Pavalgęs jūsų vaikas nueina į savo kambarį, palikęs neplautą lėkštę. Jūsų reakcija:*- Tuoj pat liepiate sugrįžti ir išsiplauti lėkštę.- Nueinate į vaiko kambarį ir ramiai paklausiate ar išsiplaus lėkštę dabar ar už 10 minučių.- Išplaunate lėkšte patys kartu su visais indais.- Tvarkydami virtuvę paliekate vaiko lėkštę ant stalo kad pats išsiplautų.Parėjęs iš mokyklos, jūsų vaikas skundžiasi, kad mokytoja jam neteisingai parašė pažymį. Jo draugas parašė blogiau, o pažymys jam geresnis. Jūsų reakcija:*- Pasakote, kad vaiko pareiga yra mokytis, o ne vertinti mokytojo darbą.- Išklausote vaiką ir pasiūlote jam pasikalbėti su mokytoja apie tai, kad jis jaučiasi neteisingai įvertintas.- Einate kalbėtis su mokytoja apie neteisingą vaiko vertinimą.- Svarbiausia yra žinios o ne pažymiai.Į jūsų vaiko klasę atėjo naujas mokinys – tamsiaodis pradinukas. Vaikas papasakojo, kad kiti vaikai su juo nenori sėdėti viename suole, tai jį pasodino su jūsų vaiku. Jis sako, kad kiti vaikai tyčiojasi iš jo ir jo suolo draugo. Jūsų reakcija:*- Pasakote, kad vaikai daryti tvarkos negali. Vaikas turi klausyti mokytojos ir nėra dėl ko skųstis, o jeigu kas užkabina – reikia duoti atgal.- Pasikalbate su vaiku, dėl ko jis labiausiai išgyvena – ar kad reikia sėdėti su kitokiu vaiku, ar kad iš jų tyčiojasi? Aptariate kokiais dar būdais jis galėtų pasikelti savivertę.- Pasikalbate su mokytoja kaip spręsti patyčių problemą klasėje.- Pasakote vaikui, kad jis pats turi mokytis spręsti savo problemas.Jūsų vaikas lanko būrelį skambinti pianinu. Jam gerai sekasi, tačiau dabar jis nori groti saksofonu, nes jo draugas juo groja. Jūs:*– „Kažin ar vidury metų verta keisti būrelius. Galėsime pasvarstyti kitų mokslo metų pradžioje.“– „Apie tai svarstai nes draugui patinka saksofonas. Bet tau juk gerai sekasi skambinti pianinu. Gal gali šį sprendimą palikti kitų mokslo metų pradžiai.“– „Žinoma, gali groti saksofonu. Su draugu bus linksmiau. Nueisiu pakalbėti su saksofono būrelio vadovu.“– „Žinoma, pasikalbėk rytoj pats su saksofono būrelio vadovu.“Jūsų vaikas dažnai pasakoja įvykius ir išgalvotas istorijas. Jūs:*– „Meluoti negražu, turėtum liautis“.– „Labai įdomi istorija, bet ar tikrai taip buvo?“– „Pasakoji įdomias istorijas, galėsi būti rašytoju.“- Visi vaikai meluoja.Jūsų vaikas labai mėgsta žaisti futbolą. Jis sako, kad pamokos paruoštos tačiau pastaruoju laiku jo pažymiai suprastėjo. Jūsų reakcija:*- Nebeleidžiate žaisti futbolo kol pažymiai nepagerės.- Pasikalbate su vaiku kodėl pažymiai suprastėjo – ar dėl to kaltas futbolas ar yra ir kitų priežasčių. Aptariate kaip tai spręsti.- Leidžiate žaisti futbolą, o pamokas ruošiate kartu.- Vaikui fizinė veikla irgi yra svarbu.Pastebėjote, kad jūsų vaikas ilgai ruošia pamokas, tačiau jam nesiseka kai kurie dalykai, nors jis ir stengiasi. Jūsų reakcija:*- Pasakote, kad ruošiant pamokas reikia iš tikro mokytis, o ne varnas skaičiuoti.- Pasakote vaikui jog pastebėjote kad jis daug dirba, pasiūlote po kiekvienos atliktos užduoties pailsėti.- Pasiūlote padaryti tas užduotis kurios sekasi gerai, o kitas padarysite kartu.- Pasakote, kad visko neišmoksi iš karto, kad ateis laikas ir išmoksi.Nepaisant kelių pastabų ir nurodymo, kur reikia žaisti, kad kaimynams neišmuštų lango, jūsų vaikas nesilaikė taisyklių ir langas buvo išmuštas. Jūsų reakcija:*- Išbarate vaiką ir pasakote, kad žalą turės atlyginti iš savo kišenpinigių.- Užjaučiate vaiką, kad pateko į tokią nemalonią situaciją, tačiau primenate kad buvo įspėtas ten nežaisti. Klausiate kaip ruošiasi atlyginti kaimynui žalą.- Atsiprašote kaimyno ir atlyginate žalą. Vaiko prašote daugiau taip nesielgti, įspėjate, kad kitą kartą nubausite.- Nieko baisaus, įprastos vaikiškos išdaigos. Už langą reikės sumokėti.Klasės auklėtoja pranešė, kad Jūsų vaikas sulaikytas vagiantis parduotuvėje saldainius. Vaikas papasakoja, kad dauguma klasės vaikų vagia iš parduotuvės „nes tai juokinga“. Kad vaikai juokėsi iš jo, nes jis buvo dar nieko nepavogęs, todėl jis ryžosi taip padaryti. Parduotuvės darbuotojos patvirtino vaiko žodžius ir pasakė, kad mokykla į jų skundus nereaguoja. Jūsų reakcija:*- Pasakote, kad Jums gėda dėl tokio vaiko elgesio ir pagrasinate pranešti policijai, jeigu tai pasikartos.- Paaiškinate vaikui, kad vagystė yra nusikaltimas, todėl, jeigu tai pasikartos, gresia rimtos pasekmės.- Manote, kad geriausia išeitis vaikui yra pakeisti mokyklą.- Pasijuokiate ir sakote, kad dėl tokio menkniekio nereikėtų kelti triukšmo.Jūsų vaikas nori laikytis dietos, nes klasės draugai pavadino vaiką storu. Jūs:*– „Ko gero tau tikrai reikėtų prisižiūrėti ką valgai. Nuo šiol saldainių gausi tik per šventes.“– „Suprantu, kad jautiesi įskaudintas. O ką tu pats manai, kaip galėčiau tau padėti išspręsti šią problemą?“– „Rytoj pasikalbėsiu su auklėtoja apie tavo draugų elgesį, patyčios yra netoleruotina.“– „Neklausyk kas ką sako, vaikams nereikia laikytis dietų.“Jūsų vaikas dažnai pyksta ir mušasi su kitais vaikais. Jūsų reakcija:*- Už tokį elgesį vaiką baudžiate, tarkime neleidžiate žaisti kompiuteriu.– „Suprantu, kad supykus norisi muštis, tačiau konfliktus turi spręsti žodžiais o ne kumščiais.“- Skiriate laiko pokalbiui su vaiku, kad išsiaiškinti kodėl kilo konfliktas ir įtikinti vaiką kitą kartą taip nesielgti.- Vaiko elgesio nesureikšminate, manote kad su laiku išaugs.