11-13 metų vaikas 11-13 metų vaiko raida 1 Fizinė raida2 Socialinė ir emocinė raida3 Kognityvinė raida4 Situacijos Jūsų vaikas staigiai ūgtelėjo, pasikeitė kūno formos ir proporcijos (dažnai atskiros kūno dalys gali augti nevienodai, o tai sąlygoja paauglių nerangumą)*- Taip- Kartais taip atrodo- NeFormuojasi Jūsų vaiko seksualiniai požymiai ir atsiranda seksualinis potraukis*- Taip- Kartais taip atrodo- Dar neFormuojasi Jūsų vaiko nauji asmeninės higienos poreikiai (pvz., skustuvai, menstruacijų paketai)*- Taip- Kartais tai atrodo- NeJūsų vaiko kūno proporcijos tampa panašios į suaugusiojo*- Taip- Kartais taip atrodo- NeJūsų vaikas veidrodyje save mato nebe vaiką, o būtybę su vis ryškėjančiais suaugusio žmogaus požymiais, o tam tikri išvaizdos ypatumai kelia nepasitenkinimą ir netgi skausmą*- Taip- Kartais taip, kartais ne- Ne Jūsų vaikas demonstruoja savarankiškumą ir pasitikėjimą savimi, nors kartais gali elgtis vaikiškai ir neprotingai*- Taip- Kartais- NeJūsų vaikas gali atrodyti kartais šiurkštus (dalinai vaikas, dalinai suaugęs, pvz., „Eikš arčiau, pasitrauk“)*- Taip- Kartais- NeJūsų vaikas jaučiasi nepriklausomas (pvz., „Tu man nenurodysi, kaip elgtis“)*- Taip- Kartais- NeJūsų vaikas siekia tapti savarankišku individu*- Taip- Kartais- NeJūsų vaikui svarbus bendraamžių pritarimas ir įvertinimas (pvz., bando prisitaikyti prie bendraamžių grupės normų)*- Taip- Kartais- NeJūsų vaikas mėgsta daugumą socialinių veiklų (pvz., mokykloje)*- Taip- Kartais- NeJūsų vaikas išgyvena konfliktą su tėvais (pvz., dėl lūkesčių), meta iššūkį namų vertybėms, susiformuoja asmeninį moralinį kodeksą*- Taip- Kartais taip atrodo- NeJūsų vaikas žavisi savimi ir tuo pat metu kamuojasi dėl savo trūkumų*- Taip- Kartais- NeJūsų vaikas gėdijasi to, kad skiriasi nuo bendraamžių, ir jaučia nusivylimą, jei kas nors pasako, jog yra į ką nors panašus*- Taip- Kartais- NeJūsų vaikas pretenduoja į suaugusių žmonių santykius, siekia, kad tam tikri gyvenimo aspektai būtų palikti jo valiai (aplinkiniai nesikištų), o nesutampant požiūriui su tėvų ar kitų žmonių požiūriu, būna piktas ir kategoriškas*- Taip- Kartais- NeJūsų vaikas pradeda suprasti mąstymo prieštaringumą, kad kartais nesiderina žmonių idealai ir jų veiksmai*- Taip- Kartais- NeJūsų vaikui sunku susidoroti su informacijos antplūdžiu ir pagundomis, kurios užplūsta už šeimos gyvenimo ribų*- Taip- Kartais- NeJūsų vaikas atrodo jau išprusęs: nusimano apie pasaulį, žino apie seksą, narkotikus, nusikaltimus ir daug daugiau*- Taip- Kartais- Ne Jūsų vaikas pasiekė įspūdingų pokyčių kognityvinėje raidoje (pvz., gali logiškai mąstyti)*- Taip- Kartais- Ne, dažniausiai susipainiojaJūsų vaikas mokosi spręsti nestandartinius matematinius ir loginius uždavinius, įvairius galvosūkius*- Taip- Kartais- NeJūsų vaikui patinka loginiai žaidimai, pavyzdžiui, šachmatai, o šie skatina savarankišką mąstymą, gerina dėmesį, koncentraciją, ištvermę ir atkaklumą, moko gerų manierų*- Taip- Kartais- NeJūsų vaikas geba panaudoti įžvalgą ir įvertinti skirtumą tarp esamų ir galimų dalykų*- Taip, visada- Kartais painioja- Ne, dažniausiai painiojaJūsų vaikas geba panaudoti abstraktų mąstymą ir vaizduotę spręsdamas problemas (pavyzdžiui per informatikos pamokas)*- Taip- Kartais- NeJūsų vaikas jau naudoja abstrakčias sąvokas, skaičius, simbolius, kurių negalima suvokti tam tikrais pojūčiais, pavyzdžiui, fizikos, chemijos ar matematikos sąvokas*- Taip- Kartais- Dar neJūsų vaikas jau lengvai bendrauja su skirtingo amžiaus žmonėmis*- Taip- Kartais- Dar neJūsų vaikas jau geba planuoti ir pasižymi geresniais sprendimų priėmimo ir organizaciniais įgūdžiais*- Taip- Kartais- Dar neJūsų vaikas dažnai ilgam įsitraukia į jį dominančias veiklas, gali skaityti įsigilindamas, nori daugiau sužinoti rūpima tema ir išsakyti savo mintis bei nuomonę*- Taip- Kartais- Dar neJūsų vaikas geba išsamiai papasakoti įvykius ir temas bei užbaigti sudėtingesnius mokykloje reikalaujamus projektus*- Taip- Kartais- Dar ne Jūsų vaiikas paauglys, anksčiau ramiai ir meiliai bendravęs su tėvais, dabar dažnai rodo nepasitenkinimą, kalba grubiai ir atžagariai. Jūs:*- „Kas čia per tonas, rodyk pagarbą savo tėvams.“- „Suprantu, kad jauti sumišusius jausmus, bet su manimi turi kalbėti ramiu tonu.“- Į vaiko pakeltą toną reaguojate ramiai ir stengiatės mažiau trukdyti.- Į vaiko toną nekreipiu dėmesio, apsisuku ir nueinu.Jūsų vaikas paauglys nesusitvarko savo kambario. Viskas apkuista, pakampiuose mėtosi daiktai. Dažnai ieško daiktų ir kaltina kitus. Jūs:*- „Daugiau nepakęsiu šios betvarkės. Tuoj pat susitvarkyk arba sudėsiu visus daiktus į dėžę ir išnešiu į sandėliuką.“- „Tavo kambario tvarka yra tavo atsakomybė. Kartu aptarkime taisykles, kurios padės palaikyti visiems priimtiną tvarką namuose.“- Tvarkydami namus, sutvarkome ir vaiko kambarį.- Kaip pasiklosite, taip išmiegosite. Nenori tvarkytis – nesitvarkyk.Jūsų vaikas paauglys praneša: „Žinai, aš eisiu į pasimatymą.“ Jūs:*– „Dar ko?.. Jokių pasimatymų iki 16 m., griežtai draudžiu.“– „O, kaip gerai kad pasakei, gal nori pasikalbėti kaip elgtis pasimatymo metu?“– „Jeigu jau taip nusprendei parvešiu tave, ar žinai iš kur reikės paimti?“– „Esi laisvas daryti kaip atrodo geriausia.“Jūsų vaikas paauglys grįžo namo su alkoholio kvapu. Jūs:*– „Kaip tau ne gėda, ar nori alkoholiku tapti? Savaitę niekur neisi su draugais.“– „Labai liūdna. Eik dabar ilsėtis, pasikalbėsime apie tai rytoj.“– „Žinai, geriau išgerk namie, jei jau taip nori, o ne kur kitur.“- Neteko pastebėti, netikrinu vaiko koks jis grįžta namo.Jūsų vaikas paauglys susiruošė į vakarėlį vieno iš draugų tėvų sode. Prašo leidimo važiuoti. Jūs:*– „Jokių sodų. Kai būsite pilnamečiai, tada darykite, ką norite, dabar jokiu būdu.“– „Gerai, tačiau turime susitarti dėl kelių taisyklių kad visiems būtų ramu ir saugu.“– „Žinoma, jaunystė tam kad linksmintumėtės. O kas dar dalyvaus vakarėlyje, ar bus suaugusiųjų? Kaip dėl alkoholio vartojimo? Pasakykite adresą ir telefoną, kur būsite, mes atvažiuosime parsivežti.“– „Jeigu sutarėte tai važiuokite, suaugę žmonės.“Jūsų vaikas paauglys pareiškia, kad išeis atskirai gyventi, nuomosis butą. Jūs:*– „Na jau ne. Jau dabar nesusitvarkai nei su pareigomis, nei su mokslais, tai kaip tu galėsi atskirai gyventi.“– „Gal ir gera idėja, bet kur gausi pinigų nuomai? O dar išlaidos mokesčiams, transportui, maistui. Gal paskaičiuok prieš nusprendžiant.“– „Gerai, dalį išlaidų padengsim. Gal su draugais nutarei gyventi?“– „Jei taip nusprendei gali išeiti, bet mokėti turėsi pats.“Jūs paprašote savo vaiko paauglio užkurti grilinę, o jis atžagariai atrėžia – dabar negaliu, žaidžiu kompiuteriu. Jūs:*– „Tuoj pat eini kurti arba išmesiu tą tavo kompiuterį į šiukšlyną.“– „Ramiu tonu paklausiate: „Dabar tai padarysi ar po 10 minučių?“.– „Nenorėdami eskaluoti konflikto grilinę užsikuriate patys.“– „Daryk kaip išmanai, bet tuomet kepsnio negausi.“Grįžęs iš mokyklos, jūsų vaikas paauglys nesusitvarko daiktų: striukę ir kuprinę numeta ant grindų ir eina susitikti su draugais. Jūsų reakcija:*- Neleidžiate paauglio į lauką, kol jis nesusideda savo daiktų.- Paaugliui grižus namo paaiškinate, kad kitą dieną jis negalės eiti į kiemą, kol tvarkingai nesusidės daiktų.- Patys sutvarkote paauglio daiktus.- Nieko neaiškinę sumetate daiktus į jo kambarį.Vieną vakarą sulaukiate skambučio iš mokytojos, kad jūsų vaikas susimušė su klasės draugu ir kad kito vaiko tėvai pareikalavo išsiaiškinti šį įvykį. Jūsų reakcija:*- Išbarate paauglį ir pasakote, kad jei taip nutiks dar kartą, jis savaitę turės būti namie.- Išklausote situacijos paaiškinimo ir aptariate, kaip jis galėtų elgtis panašioje situacijoje kitą kartą.- Palaikote savo vaiką ir pažadate jam išsiaiškinti su mokytoja kaip ten viskas buvo iš tikro.- Pasakote mokytojai, kad ji turi pati spręsti mokyklos problemas.Jūsų vaikas lanko būrelį skambinti pianinu. Jam gerai sekasi, tačiau dabar jis nori groti saksofonu, nes jo draugas juo groja. Jūs:*– „Kažin ar vidury metų verta keisti būrelius. Galėsime pasvarstyti kitų mokslo metų pradžioje.“– „Apie tai svarstai, nes draugui patinka saksofonas. Bet tau juk gerai sekasi skambinti pianinu. Gal gali šį sprendimą palikti kitų mokslo metų pradžiai.“– „Žinoma, gali groti saksofonu. Su draugu bus linksmiau. Nueisiu pakalbėti su saksofono būrelio vadovu.“– „Žinoma, pasikalbėk rytoj pats su saksofono būrelio vadovu.“Pastebėjote, kad jūsų vaikas paauglys ilgai ruošia pamokas, tačiau jam nesiseka kai kurie dalykai, nors jis ir stengiasi. Jūsų reakcija:*- Pasakote, kad ruošiant pamokas reikia iš tikro mokytis, o ne varnas skaičiuoti.- Pasakote paaugliui, jog pastebėjote kad jis daug dirba, pasiūlote po kiekvienos atliktos užduoties pailsėti.- Pasiūlote padaryti tas užduotis kurios sekasi gerai, o kitas padarysite kartu.- Pasakote, kad visko neišmoksi iš karto, kad ateis laikas ir išmoksi.