14-16 metų vaikas 14-16 metų vaiko raida 1 Fizinė raida2 Socialinė ir emocinė raida3 Kognityvinė raida4 Situacijos Jūsų vaikas staigiai ūgtelėjo, pasikeitė kūno formos ir proporcijos, jis pats dėl to dažnai jaučiasi sutrikęs*- Taip- Kartais taip atrodo- NeJūsų vaikui formuojasi seksualiniai požymiai ir atsiranda seksualinis potraukis*- Taip- Kartais taip atrodo- NeJūsų vaikas užsibūna vonios kambaryje, dažnai save stebi*- Taip- Kartais taip atrodo- NeJūsų vaikui veidrodyje matomi tam tikri išvaizdos ypatumai kelia nepasitenkinimą ir netgi skausmą*- Taip- Kartais taip, kartais ne- NeJūsų dukrai nepasitenkinimą sukelia prasidėjusios menstruacijos, tuo laiku ji būna nusiminusi*- Taip- Kartais- NeJūsų sūnų jaudina plaukelių augimas ant veido ar kiti pokyčiai*- Taip- Kartais- Ne Jūsų vaikas pasižymi maištingu ir prieštaringu elgesiu*- Taip- Kartais- NeJūsų vaikas šeimoje formuotas vertybes ima vertinti kritiškai, reikalauja savo teisių, o reikalaudamas kartais provokuoja konfliktus*- Taip- Kartais- NeJūsų vaikas atrodo išprusęs: nusimano apie pasaulį, žino apie seksą, narkotikus, nusikaltimus ir dar daug ką*- Taip- Kartais- NeJūsų vaikas nori vis daugiau laisvės ir kad tėvai juo pasitikėtų*- Taip- Kartais- NeJūsų vaikas nori su jumis pasikalbėti apie pokyčius jo gyvenime, sužinoti, kaip jūs jautėtės tuo metu, bet atrodo, kad nežino kaip*- Taip- Kartais- NeJūsų vaikas pasidaro neįprastą šukuoseną ar įsiveria auskarą nosyje ir, atrodo, laukia tėvų pritarimo*- Taip- Kartais- NeJūsų vaikui svarbus bendraamžių pritarimas ir įvertinimas, gali draugystė tapti labai svarbi „viskas per pusę“*- Taip- Kartais- NeJūsų vaikui svarbu būti suaugusiam, tai reiškia būti protingam, suprantančiam kitą, mokančiam įveikti sunkias situacijas*- Taip- Kartais taip atrodo- NeJūsų vaikas šeimoje diegtas vertybes ima vertinti kritiškai, atrodo, jis mokosi gyventi savarankiškai*- Taip- Kartais taip atrodo- NeJūsų vaikas nori, kad tėvai jį suprastų ir priimtų*- Taip- Kartais- NeJūsų vaikas nori bendradarbiauti, bet nemoka adekvačiai vertinti aplinkos bei ateities perspektyvų*- Taip- Kartais- NeJūsų vaikui sunku susidoroti su informacijos antplūdžiu ir pagundomis, kurios užplūsta už šeimos gyvenimo ribų*- Taip- Kartais- NeDidėja jūsų vaiko pažintiniai gebėjimai, jis pradeda galvoti apie tai, kas yra idealu, ir tampa gana kritiškas visuomenės, savo tėvų ir savo trūkumų atžvilgiu*- Taip- Kartais- Ne Jūsų vaikui patinka loginiai žaidimai, skatinantys savarankišką mąstymą, pavyzdžiui, šachmatai, kartu didėja ištvermė ir atkaklumas*- Taip- Kartais- NeJūsų vaikas geba logiškai mąstyti, apibendrinti ir palyginti su įrodymais*- Taip- Kartais- NeJūsų vaikas geba panaudoti įžvalgą ir įvertinti skirtumą tarp esamų ir galimų dalykų*- Taip, visada- Kartais painioja- Ne, dažniausiai susipainiojaJūsų vaikas jau pasirenka būsimą karjerą, gali netgi dirbti mokamą darbą*- Taip- Kartais- NeJūsų vaikas domisi abstrakčių algoritmų kūrimu per informatikos ir kitas pamokas*- Taip- Kartais- NeJūsų vaikas jau naudoja abstrakčias sąvokas, skaičius, simbolius, kurių negalima suvokti tam tikrais pojūčiais, pavyzdžiui, fizikos, chemijos ar matematikos sąvokas*- Taip- Kartais- NeJūsų vaikas jau planuoja ir pasižymi geresniais sprendimų priėmimo ir organizaciniais įgūdžiais*- Taip- Kartais- NeJūsų vaikas dažnai ilgam įsitraukia į dominančias veiklas, gali skaityti įsigilindamas, nori daugiau sužinoti rūpima tema ir išsakyti savo mintis bei nuomonę*- Taip- Kartais- NeJūsų vaikas geba išsamiai papasakoti įvykius ir temas bei užbaigti sudėtingesnius mokykloje reikalaujamus projektus*- Taip- Kartais- Ne Jūsų vaikas paauglys, anksčiau ramiai ir meiliai bendravęs su tėvais, dabar dažnai rodo nepasitenkinimą, kalba grubiai ir atžagariai. Jūs:*- „Kas čia per tonas, rodyk pagarbą savo tėvams.“- „Suprantu, kad jauti sumišusius jausmus, bet su manimi turi kalbėti ramiu tonu.“- Į vaiko pakeltą toną reaguojate ramiai ir stengiatės mažiau trukdyti.- Į vaiko toną nekreipiu dėmesio, apsisuku ir nueinu.Jūsų vaikas paauglys praneša: „Žinai, aš eisiu į pasimatymą.“ Jūs:*– „Dar ko?.. Jokių pasimatymų iki 16 m., griežtai draudžiu.“– „O, kaip gerai kad pasakei, gal nori pasikalbėti kaip elgtis pasimatymo metu?“– „Jeigu jau taip nusprendei parvešiu tave, ar žinai iš kur reikės paimti?“– „Esi laisvas daryti kaip atrodo geriausia.“Jūsų vaikas paauglys grįžo namo su alkoholio kvapu. Jūs:*- „Kaip tau ne gėda, ar nori alkoholiku tapti? Savaitę niekur neisi su draugais.“- „Labai liūdna. Eik dabar ilsėtis, pasikalbėsime apie tai rytoj.“- „Žinai, geriau išgerk namie, jei jau taip nori, o ne kur kitur.“- Neteko pastebėti, netikrinu vaiko koks jis grįžta namo.Jūsų vaikas paauglys susiruošė į vakarėlį vieno iš draugų tėvų sode. Prašo leidimo važiuoti. Jūs:*– „Jokių sodų. Kai būsite pilnamečiai, tada darykite, ką norite, dabar jokiu būdu.“– „Gerai, tačiau turime susitarti dėl kelių taisyklių, kad visiems būtų ramu ir saugu.“– „Žinoma, jaunystė tam kad linksmintumėtės. O kas dar dalyvaus vakarėlyje, ar bus suaugusiųjų? Kaip dėl alkoholio vartojimo? Pasakykite adresą ir telefoną, kur būsite, mes atvažiuosime parsivežti.“– „Jeigu sutarėte tai važiuokite, suaugę žmonės.“Jūsų vaikas paauglys pareiškia, kad išeis atskirai gyventi, nuomosis butą. Jūs:*– „Na jau ne. Jau dabar nesusitvarkai nei su pareigomis, nei su mokslais, tai kaip tu galėsi atskirai gyventi.“– „Gal ir gera idėja, bet kur gausi pinigų nuomai? O dar išlaidos mokesčiams, transportui, maistui. Gal paskaičiuok prieš nusprendžiant.“– „Gerai, dalį išlaidų padengsim. Gal su draugais nutarei gyventi?“– „Jei taip nusprendei gali išeiti, bet mokėti turėsi pats.“Jūsų vaikas paauglys buvo sugalvojęs studijuoti mediciną, todėl pasirinko reikalingus egzaminams dalykus. Mokslo metų pabaigoje pareiškė, kad nusprendė studijuoti konservatorijoje ir tapti aktoriumi. Jūs:*– „Klausyk, kiek vargai, kai mokeisi biologijos, kiek pinigų išleidome korepetitoriams. Medicina – solidi profesija, visada turėsi duonos kąsnį, o aktorystė...“– „Kaip įdomu, taip staiga pakeitei sprendimą. Juk nuo mažens norėjai būti gydytoju. Gal pakalbėkime, pasitarkime dar su kitais žmonėmis?“– „Mes norėtume, kad dar pagalvotum. Bet jeigu jau tvirtai apsisprendei mes tau padėsime siekti aktorystės karjeros.“– „Tavo gyvenimas – kaip sumanei, taip ir tvarkykis.“Jūs paprašote savo vaiko paauglio užkurti grilinę, o jis atžagariai atrėžia – dabar negaliu, žaidžiu kompiuteriu. Jūs:*– „Tuoj pat eini kurti arba išmesiu tą tavo kompiuterį į šiukšlyną.“– „Ramiu tonu paklausiate: „Dabar tai padarysi ar po 10 minučių?“.– „Nenorėdami eskaluoti konflikto grilinę užsikuriate patys.“– „Daryk kaip išmanai, bet tuomet kepsnio negausi.“Jūsų vaikas paauglys nusprendė baigus mokyklą niekur nestoti mokytis, o pasaulį pažinti keliaujant, nors mokslai sekėsi gerai. Jūs:*– „Suspėsi dar prisikeliauti. Baigus mokyklą reikia mokytis universitete ir įgyti profesiją, o ne blaškytis po pasaulį kaip benamiui.“– „Tikrai būtų įdomu savęs ieškoti ir pasaulį pamatyti. Bet studijos taip pat reikalingos, juolab kad tau gerai sekasi. Gal gali derinti studijas ir pasaulio pažinimą, pavyzdžiui, išvažiuoti pagal „Erasmus“?“– „Dar nežinau ar mes tau galėsime padėti su tokiu sprendimu, gal dar pagalvokime.“– „Tu jau suaugęs žmogus – tavo sprendimas, tavo atsakomybė.“Grįžęs iš mokyklos jūsų vaikas paauglys nesusitvarko daiktų: striukę ir kuprinę numeta ant grindų ir eina susitikti su draugais. Jūsų reakcija:*- Neleidžiate paauglio į lauką, kol jis nesusideda savo daiktų.- Paaugliui, grižus namo, paaiškinate kad kitą dieną jis negalės eiti į kiemą kol tvarkingai nesusidės daiktų.- Patys sutvarkote paauglio daiktus.- Nieko neaiškinę sumetate daiktus į jo kambarį.Vieną vakarą sulaukiate skambučio iš mokytojos, kad jūsų vaikas susimušė su klasės draugu ir kad kito vaiko tėvai pareikalavo išsiaiškinti šį įvykį. Jūsų reakcija:*- Išbarate paauglį ir pasakote, kad jei taip nutiks dar kartą jis savaitę turės būti namie.- Išklausote situacijos paaiškinimo ir aptariate kaip jis galėtų elgtis panašioje situacijoje kitą kartą.- Palaikote savo vaiką ir pažadate jam išaiškinti mokytojai kaip ten viskas buvo iš tikro.- Pasakote mokytojai, kad ji turi pati spręsti mokyklos problemas.Į Jūsų vaiko klasę atėjo naujas mokinys – tamsiaodis paauglys. Vaikas papasakojo, kad niekas nenorėjo su juo sėdėti viename suole, tai tamsiaodį naujoką pasodino su jūsų vaiku. Sako, kad kiti vaikai tyčiojasi iš jo ir jo suolo draugo. Jūsų reakcija:*- Pasakote, kad pats klasėje daryti tvarkos negali. Vaikas turi klausyti mokytojos ir nėra dėl ko skųstis, o jeigu kas užkabina – reikia duoti atgal.- Pasikalbate su paaugliu, dėl ko jis labiausiai išgyvena – ar kad reikia sėdėti su kitokiu vaiku, ar kad iš jų tyčiojasi? Aptariate kokiais būdais jis galėtų pasikelti savivertę.- Pasikalbate su mokytoja kaip spręsti patyčių problemą klasėje.- Pasakote paaugliui, kad jis pats turi mokytis spręsti savo problemas.Jūsų vaikas lanko būrelį skambinti pianinu. Jam gerai sekasi, tačiau dabar jis nori groti saksofonu, nes jo draugas juo groja. Jūs:*– „Kažin ar vidury metų verta keisti būrelius. Galėsime pasvarstyti kitų mokslo metų pradžioje.“– „Apie tai svarstai, nes draugui patinka saksofonas. Bet tau juk gerai sekasi skambinti pianinu. Gal gali šį sprendimą palikti kitų mokslo metų pradžiai.“– „Žinoma, gali groti saksofonu. Su draugu bus linksmiau. Nueisiu pakalbėti su saksofono būrelio vadovu.“– „Žinoma, pasikalbėk rytoj pats su saksofono būrelio vadovu.“Pastebėjote, kad jūsų vaikas paauglys ilgai ruošia pamokas, tačiau jam nesiseka kai kurie dalykai, nors jis ir stengiasi. Jūsų reakcija:*- Pasakote, kad ruošiant pamokas reikia iš tikro mokytis, o ne varnas skaičiuoti.- Pasakote paaugliui, jog pastebėjote kad jis daug dirba, pasiūlote po kiekvienos atliktos užduoties pailsėti.- Pasiūlote padaryti tas užduotis kurios sekasi gerai, o kitas padarysite kartu.- Pasakote, kad visko neišmoksi iš karto, kad ateis laikas ir išmoksi.