7-8 metų vaikas 7-8 metų vaiko raida 1 Fizinė raida2 Socialinė ir emocinė raida3 Kognityvinė raida4 Situacijos Jūsų vaiko jau gerai išvystyta koordinacija. Jis atrodo kupinas energijos ir nori parodyti savo fizinius gebėjimus*- Taip- Kartais taip, kartais ne- Dar neJūsų vaikas jau geba mesti kamuolį, jį sugauti ir spardyti*- Taip- Kartais- Ne, to jis dar nedaroJūsų vaikas jau geba važiuoti dviračiu ir atlikti sudėtingus triukus, pavyzdžiui, atsistoti ant rankų*- Taip- Kartais taip, kartais ne- Ne, dar nesidomiJūsų vaikas jau geba pats apsirengti niekieno nepadedamas*- Taip- Kartais taip, kartais ne- Dar neJūsų vaikas jau geba aiškiai rašyti ir naudotis tokiais įrankiais kaip žirklės*- Taip- Kartais taip, kartais ne- Dažniausiai neJūsų vaikui patinka lipdyti, tapyti, piešti arba gaminti rankdarbius*- Taip- Kartais taip, kartais ne- Dažniausiai neJūsų vaikas jau turi pomėgį (pvz., tarkime laipioti, plaukti, šokti, žaisti futbolą)*- Taip- Kartais- Ne, dar nesidomi Jūsų vaikas nori būti mėgstamas ir priimtas draugų*- Taip- Kartais- Ne, taip dar nebūnaJūsų vaikas geba žaisti stalo žaidimus ir supranta taisykles, tačiau gali norėti jas pakeisti arba papildyti savomis (ir, pasitaikius progai, dažnai apgaudinėja)*- Taip- Kartais- Dar neJūsų vaikui pasireiškia greitai kintančios emocijos, dažni pykčio protrūkiai*- Taip- Kartais- Dar neJūsų vaikas gali būti kritiškas kitiems, ypač savo tėvams*- Taip- Kartais- Dar neJūsų vaikas gali būti nekantrus, jam sunku laukti, kol gaus tai, ko nori*- Taip- Kartais- NeJūsų vaikas jau domisi taupymu ir planavimu bei analizuoja, kaip užsidirbti ir išleisti pinigus*- Taip- Kartais- Dar neJūsų vaikui labai svarbu teisingumas, ypač bendraujant su mokytoju*- Taip- Kartais- Dar neJūsų vaikui labai svarbu, kad bendraamžiai dalintųsi tuo, ką turi, ir būtų draugiški*- Taip- Kartais- Dar neJūsų vaikas pradeda labiau pasitikėti išorine aplinka (labiau mokytojais negu tėvais)*- Taip- Kartais- NeJūsų vaikui patinka su tėvais aptarti mokyklos mokytojo ar lankomo būrelio vadovo nuomones ir palyginti su tėvų nuomone*- Taip- Kartais- NeJūsų vaikas labiau seka, ar tėvai vykdo pažadus, o jeigu ne – drąsiai išsako jiems pastabas*- Taip- Kartais- NeJūsų vaikas būna piktas ir nesusivaldantis iškilus problemoms*- Taip- Kartais- NeJūsų vaikas vis labiau nori būti savarankiškas (pvz., pats susidėti kuprinę)*- Taip- Kartais- NeJūsų vaikas kartais nemoka paaiškinti, kad jam liūdna (pavyzdžiui, tampa tylus, netenka apetito, nebesidžiaugia turimais daiktais)*- Taip- Kartais- NeJūsų vaikas trokšta, kad tėvai juo didžiuotųsi*- Taip- Kartais- NeJūsų vaikas dažnai jums pasakoja apie nesutarimus su draugais ir prašo jūsų patarimo*- Taip- Kartais- Ne Jūsų vaikas domisi savo aplinka ir leidžasi į ilgus pokalbius, pasakodamas anekdotus ar mėgdžiodamas intonacijas*- Taip- Kartais- Dar neJūsų vaikas supranta ir vartoja priešingas sąvokas, tokias kaip „toks pat“ – „skirtingas“ arba „pradėti“ – „užbaigti“ „pusė“ ir „pilnas*- Taip, visada- Kartais painioja- Dar ne, dažniausiai susipainiojaJūsų vaikas supranta panašios kategorijos žodžius, kaip antai „valgyti“, „gerti“, „automobilis“, „valtis“, „lėktuvas“ arba „vaikščioti“, „plaukti“, „skraidyti“*- Taip- Kartais- NeJūsų vaikas pradeda savarankiškai skaityti ir vertinti šio amžiaus vaikams skirtas knygas*- Taip- Kartais- Dar neJūsų vaikas geba parašyti keletą žodžių, kopijuoti sudėtingesnes formas, tokias kaip rombas, ir suprasti kai kuriuos simbolius, kaip antai „+“ arba „=“*- Taip- Kartais- Dar neJūsų vaikas ima kurti sudėtingesnius piešinius (pavyzdžiui, šalia nupiešto namo gali būti keliukas, sodas ir dangus)*- Taip- Kartais- Dar neJūsų vaikas turi gerai išlavėjusią kalbą, dažniausiai kalba taisyklingai*- Taip- Kartais- Dar neJūsų vaikas geba skaičiuoti kas antrą skaitmenį (2, 4, 6, 8 ir t. t.) bei kas penktą skaitmenį (5, 10, 15, 20 ir t. t.)*- Taip- Kartais- Dar neJūsų vaikas žino, kokia šiandien savaitės diena, nors ne visada gali įvardyti visą datą ir metus*- Taip- Kartais- Dar neJūsų vaikas atlieka paprastus sudėties ir atimties veiksmus su vienaženkliais skaičiais (tokius kaip 1+8, 7+5, 6-2)*- Taip- Kartais- Dar neJūsų vaikas dažniausiai linkęs viską vertinti vienpusiškai (juoda–balta); daiktai yra puikūs arba klaikūs, bjaurūs arba gražūs, tinkami arba netinkami*- Taip- Kartais- Dar neJūsų vaiko kalba jau išvystyta, jis užduoda faktinius klausimus (pvz., nori žinoti, „kodėl“, „kaip“ir „kada“)*- Taip- Kartais- Dar neJūsų vaikas jau pradeda mokytis rašybos ir gramatikos. Ši kalbos raidos sritis ne tokia išlavėjusi kaip šnekamoji kalba*- Taip- Kartais- Dar neJūsų vaikas jau moka atskirti klases ir atskirus objektus (katės yra gyvūnai, vištos ir zylės yra paukščiai)*- Taip- Kartais- Dar neJūsų vaiko stiprus teisingumo jausmas, taisyklės yra svarbios ir jų turi būti paisoma (pvz., negerai laužyti taisykles)*- Taip- Kartais- Ne Jūsų vaikas kiekvieną dieną nešasi pilną kuprinę įvairių priemonių, reikalingų piešimui, karpymui ir t.t. Tačiau per tėvų susirinkimą Jūs išgirstate iš mokytojo, kad jūsų vaikas neturi jokių priemonių darbui klasėje ir kad turite jas nupirkti. Jūsų reakcija:*- Liepiate vaikui iš vakaro atidžiai susidėti daiktus reikalingus rytojaus pamokoms.- Pasikalbate su vaiku ir išsiaiškinate kodėl jam nepavyksta į pamoką nusinešti reikalingų priemonių ir kaip Jūs galite jam padėti.- Vakarais tikrinate ar vaikas susidėjo reikalingas priemones ir sudedate trūkstamas.- Paliekate vaikui pačiam išmokti atsirinkti reikalingus daiktus.Jau kurį laiką, grįžęs iš mokyklos, jūsų vaikas nesusitvarko daiktų: mokyklinę striukę ir kuprinę numeta ant grindų ir bėga žaisti į kiemą su draugais. Jūsų reakcija:*- Neleidžiate vaiko žaisti į kiemą kol jis nesusideda savo daiktų.- Vaikui grižus iš kiemo paaiškinate, kad kitą dieną jis negalės eiti į kiemą kol tvarkingai nesusidės savo daiktų.- Patys sutvarkote vaiko daiktus.- Nieko neaiškinę sumetate daiktus į vaiko kambarį.Jūsų vaikas, grįžęs iš mokyklos, nežino ką mokytoja liepė atlikti patiems namuose. Jūsų reakcija:*- Liepiate vaikui pamokų metu pasižymėti knygoje namų darbų užduotis.- Tariatės su vaikų kaip galite jam padėti prisiminti namų darbų užduotis.- Pasakote vaikui, kad sutarsite su mokytoja, kad ji pati atsiųstų užduotis.- Nekreipiate į tai dėmesio manydami kad gyvenimas vaiką užgrūdins.Vieną vakarą sulaukiate skambučio iš mokytojos, kad jūsų vaikas trenkė su knyga per galvą klasės draugui ir kad nuskriausto vaiko tėvai pareikalavo išsiaiškinti šį įvykį. Jūsų reakcija:*- Išbarate vaiką ir pasakote, kad jei taip nutiks dar kartą jis nebegalės žaisti kompiuteriu.- Išklausote vaiko situacijos paaiškinimo ir aptariate kaip jis galėtų elgtis panašioje situacijoje kitą kartą.- Palaikote vaiką ir pažadate jam apgintį jį prieš mokytoją, klasės draugą bei jos tėvus.- Pasakote mokytojai kad ji turi pati spręsti mokyklos problemas.Po tėvų susirinkimo mokytoja atkreipia dėmesį, kad jūsų vaikas su niekuo nedraugauja klasėje, tiesiog leidžia laiką vienas. Jūsų reakcija:*- Paraginate vaiką mokykloje būti aktyvesniam ir pačiam susirasti draugų.- Pasikalbate su vaiku kaip jis jaučiasi mokykloje ir aptariate būdus kaip jis galėtų susidraugauti su kitais vaikais.- Nueinate į mokyklą ir pakviečiate kitus vaikus pas save į svečius kad galėtų susidraugauti su Jūsų vaiku.- Manote kad vaikas gali pats nuspręsti kaip jam patinka leisti laiką mokykloje.Jūsų vaikas, žaisdamas kieme smarkiai susipeša su draugu, nes negali pasidalinti žaislo. Jūsų reakcija:*- Išskiriate vaikus ir liepiate eiti namo.- Padedate vaikams nusiraminti ir susitarti dėl tolesnio žaidimo taisyklių.- Išskiriate vaikus ir paaiškinate, kad žaislu turi naudotis paeiliui.- Paliekate vaikams patiems išspręsti savo konfliktą.Pavalgęs jūsų vaikas nueina į savo kambarį, palikęs neplautą lėkštę. Jūsų reakcija:*- Tuoj pat liepiate sugrįžti ir išsiplauti lėkštę.- Nueinate į vaiko kambarį ir ramiai paklausiate ar išsiplaus lėkštę dabar ar už 10 minučių.- Išplaunate lėkštę patys kartu su visais indais.- Tvarkydami virtuvę paliekate vaiko lėkštę ant stalo, kad pats išsiplautų.Parėjęs iš mokyklos, jūsų vaikas nenori ruošti namų darbų. Jūsų reakcija:*- Pasakote, kad ruošti namų darbus yra jo pareiga.- Leidžiate jam pailsėti, vėliau pasikalbate apie pareigas ir kaip jas galima palengvinti.- Kartu atliekate namų darbus.- Tai ne tėvų reikalas, paliekate tai pedagogams.Parėjęs iš mokyklos, jūsų vaikas skundžiasi, kad mokytoja jam neteisingai parašė pažymį. Jo draugas parašė blogiau, o pažymys jam geresnis. Jūsų reakcija:*- Pasakote, kad vaiko pareiga yra mokytis, o ne vertinti mokytojo darbą.- Išklausote vaiką ir pasiūlote jam pasikalbėti su mokytoja apie tai, kad jis jaučiasi neteisingai įvertintas.- Einate kalbėtis su mokytoja apie neteisingą vaiko vertinimą.- Svarbiausia yra žinios o ne pažymiai.Į jūsų vaiko klasę atėjo naujas mokinys – tamsiaodis pradinukas. Vaikas papasakojo, kad kiti vaikai su juo nenori sėdėti viename suole, tai jį pasodino su jūsų vaiku. Jis sako, kad kiti vaikai tyčiojasi iš jo ir jo suolo draugo. Jūsų reakcija:*- Pasakote, kad vaikai daryti tvarkos negali. Vaikas turi klausyti mokytojos ir nėra dėl ko skųstis, o jeigu kas užkabina – reikia duoti atgal.- Pasikalbate su vaiku, dėl ko jis labiausiai išgyvena – ar kad reikia sėdėti su kitokiu vaiku, ar kad iš jų tyčiojasi? Aptariate kokiais dar būdais jis galėtų pasikelti savivertę.- Pasikalbate su mokytoja kaip spręsti patyčių problemą klasėje.- Pasakote vaikui kad jis pats turi mokytis spręsti savo problemas.Jūsų vaikas lanko būrelį skambinti pianinu. Jam gerai sekasi, tačiau dabar jis nori groti saksofonu, nes jo draugas juo groja. Jūs:*– „Kažin ar vidury metų verta keisti būrelius. Galėsime pasvarstyti kitų mokslo metų pradžioje.“– „Apie tai svarstai, nes draugui patinka saksofonas. Bet tau juk gerai sekasi skambinti pianinu. Gal gali šį sprendimą palikti kitų mokslo metų pradžiai.“– „Žinoma, gali groti saksofonu. Su draugu bus linksmiau. Nueisiu pakalbėti su saksofono būrelio vadovu.“– „Žinoma, pasikalbėk rytoj pats su saksofono būrelio vadovu.“Jūsų vaikas labai mėgsta žaisti futbolą. Jis sako, kad pamokos paruoštos tačiau pastaruoju laiku jo pažymiai suprastėjo. Jūsų reakcija:*- Nebeleidžiate žaisti futbolo kol pažymiai nepagerės.- Pasikalbate su vaiku kodėl pažymiai suprastėjo – ar dėl to kaltas futbolas ar yra ir kitų priežasčių. Aptariate kaip tai spręsti.- Leidžiate žaisti futbolą, o pamokas ruošiate kartu.- Vaikui fizinė veikla irgi yra svarbu.Pastebėjote, kad jūsų vaikas ilgai ruošia pamokas, tačiau jam nesiseka kai kurie dalykai, nors jis ir stengiasi. Jūsų reakcija:*- Pasakote, kad ruošiant pamokas reikia iš tikro mokytis, o ne varnas skaičiuoti.- Pasakote vaikui, jog pastebėjote kad jis daug dirba, pasiūlote po kiekvienos atliktos užduoties pailsėti.- Pasiūlote padaryti tas užduotis kurios sekasi gerai, o kitas padarysite kartu.- Pasakote, kad visko neišmoksi iš karto, kad ateis laikas ir išmoksi.Pastebėjote, kad jūsų vaikas turi daiktą, kurio jūs nepirkote, o kišenpinigių jam įsigyti neužtektų. Jūsų reakcija:*- Pagrasinate pranešti policijai ir liepiate gražinti- „Suprantu, kad labai nori to daikto, pagalvokime kartu kaip galėtum jam užsidirbti pinigų“.- „Negalima imti svetimų daiktų. Kodėl nesakei kad labai to nori, juk galime nupirkti.“- Visi vaikystėje esame bent kartą apsivogę, liepiate gražinti daiktą.Nepaisant kelių pastabų ir nurodymo, kur reikia žaisti, kad kaimynams neišmuštų lango, jūsų vaikas nesilaikė taisyklių ir langas buvo išmuštas. Jūsų reakcija:*- Išbarate vaiką ir pasakote, kad žalą turės atlyginti iš savo kišenpinigių.- Užjaučiate vaiką, kad pateko į tokią nemalonią situaciją, tačiau primenate kad buvo įspėtas ten nežaisti. Klausiate kaip ruošiasi atlyginti kaimynui žalą.- Atsiprašote kaimyno ir atlyginate žalą. Vaiko prašote daugiau taip nesielgti, įspėjate kad kitą kartą nubausite.- Nieko baisaus, įprastos vaikiškos išdaigos. Už langą reikės sumokėti.Klasės auklėtoja pranešė, kad Jūsų vaikas sulaikytas vagiantis parduotuvėje saldainius. Vaikas papasakoja, kad dauguma klasės vaikų vagia iš parduotuvės „nes tai juokinga“. Kad vaikai juokėsi iš jo, nes jis buvo dar nieko nepavogęs, todėl jis ryžosi taip padaryti. Parduotuvės darbuotojos patvirtino vaiko žodžius ir pasakė, kad mokykla į jų skundus nereaguoja. Jūsų reakcija:*- Pasakote, kad Jums gėda dėl tokio vaiko elgesio ir pagrasinate pranešti policijai jeigu tai pasikartos.- Paaiškinate vaikui, kad vagystė yra nusikaltimas, todėl jeigu tai pasikartos gresia rimtos pasekmės.- Manote, kad geriausia išeitis vaikui yra pakeisti mokyklą.- Pasijuokiate ir sakote, kad dėl tokio menkniekio nereikėtų kelti triukšmo.