Gamta (Dievas) klaidų nedaro. Mes galime ir privalome gamtos dėsnius pažinti, bet negalime jų pakeisti.
Per milijonus metų gamta evoliucijos pagalba sukūrė žmogų. Per devynis mėnesius jis įgyja kūną, o per 6 metus protą ir charakterį*. Per likusį gyvenimą jis užsiima žinių kaupimu, reprodukcija ir visuomeninės misijos vykdymu.
Mūsų tikslas – supažindinti tėvus su pagrindiniais vaiko iki 7 metų raidos etapais ir jų reikšme tolesniame žmogaus gyvenime.
Tik ką gimusį vaiką prilyginkime minkštam moliui, iš kurio gali lipdyti ką panorėjęs. Laikui bėgant molis džiūsta, kietėja, trupa, lūžta ir minkymui bei formavimui nepasiduoda.
Naujagimis savo smegenyse fiksuoja, į kokią aplinką jis pakliūna: į gerą ar į blogą? Mylėti žmones ar jų vengti? Kur jis pakliūna: į „rojų: ar į „pragarą“? Kas jį supa: „angelai“ ar „velniai“?
- Pirmasis mėnuo: tyrinėja aplinką ir smegenyse fiksuoja, kokius raumenis reikia vystyti, kad galėtų toliau tyrinėti aplinką ir prisitaikyti prie jos.
- Antrasis mėnuo: jeigu tėvai leidžia, jis toliau tyrinėja ir vysto raumenis, kurie būtini ropojimui, sėdėjimui, vaikščiojimui, kalbėjimui, griebimui ir t.t.
- Trečiasis mėnuo: pradeda naudotis savo pasiekimais ir galimybėmis, judina akis, griebia barškutį, pakelia galvą, sulenkia kojas, atlieka kitus veiksmus, kuriuos jam padeda įsisavinti tėvai.
- Ketvirtasis mėnuo: su maloniais tėvais noriai bendrauja: šypsosi, juokiasi, tiesia rankas, krykštauja, leidžia garsus. Treniruoja raumenis ir koordinuoja judesius.
- Penktasis mėnuo: bando keisti kūno padėtį: apsiversti su tėvų pagalba, daro viską, ką tik sugeba, ir ieško naujų galimybių.
- Šeštasis mėnuo: realizuoja savo smalsumą ir judėjimo galimybes. Pradeda skirti savus nuo svetimų.
- Septintasis mėnuo: atranda, kad turi kojas, ir žaidžia su jomis. Tėvus išnaudoja kaip treniruoklius kojų, rankų ir kitų raumenų vystymui. Noriai bendrauja.
- Aštuntasis mėnuo: jei tėvai vaikui padėjo treniruotis, jis gali sėdėti, pasiimti netoli esančius daiktus, įsikibęs daryti pirmuosius žingsnius.
- Devintasis mėnuo: savarankiškai juda jo išmoktu būdu, domisi garsais, nori žaisti su tėvais ir kitais šeiminykščiais.
- Dešimtasis mėnuo: atsisėda, atsistoja, eina įsikibęs. Kuris sąžiningiau treniravosi ir neturi viršsvorio, vaikšto po kambarį.
- Vienuoliktas mėnuo: pradeda veikti atmintis ir jau sunku jį apgauti: randa paslėptą žaisliuką.
- Dvyliktasis mėnuo: kūdikystė baigėsi, prasideda vaikystė, bet būtina meilė, protinga globa, bendravimas, bendra veikla ir t.t.
- Antrieji metai: lavinamas vestibiuliarinis aparatas, judesių koordinacija ir ritmas. Gyvenime jam bus naudinga šokant, žaidžiant krepšinį, futbolą, tenisą ir t. t. Pradeda lavinti klausą. Gyvenime pravers kalbant, skaitant, dainuojant, grojant ir t. t. Pirmosios tvarkos pamokos – negali daryti bet kur, reikia ant puoduko.
- Tretieji metai: susiformuoja klausa ir kalba. Reiškiasi agresyvumas, nes ieško savo hierarchinės padėties ribų. Pradeda skirstyti į draugus ir priešus. Reikalaujama vis didesnės tvarkos.
- Ketvirtieji metai: vaikas supranta, kad pasaulyje egzistuoja tvarka, kurios nesilaikydamas gali nukentėti. Tėvai pradeda duoti užduotis: surink žaislus, atnešk šaukštą, pasupk broliuką ir t .t. Taip įgyjamas pareigingumas. Atsiranda pirmieji savarankiškumo požymiai. Laikas, kai pirmą kartą pasako „aš“. Jeigu ketvirtaisiais metais tėvai nesudaro galimybės visa tai padaryti, vaikas į penktuosius įžengia praleidęs svarbų vystymosi etapą.
- Penktieji metai: jeigu vaikas fiziškai ir dvasiškai nebuvo ribojamas, jis kelia savo reikšmingumą toliau vystydamas ir demonstruodamas savo sugebėjimus, ir tėvams belieka tai skatinti. Jeigu jis iki 5 metų laikomas kūdikiu, jam susidaro įspūdis, kad jis ir mama yra vienas kūnas ir viena siela. Kad visą gyvenimą mamos funkcijos bus atnešti, paduoti, aprengti, nuprausti, pamaitinti ir t. t. Jo – tik mamos pastangomis naudotis. Vaikas tampa nesavarankiškas, ir tai jį lydi visą gyvenimą.
- Šeštieji metai: mokosi, kaip pasiekti geriausių rezultatų mažiausiomis pastangomis. Programa maksimum: „kaip čia padarius nieko nedarant“. Vaikas pradeda išsisukinėti, meluoti, vaidinti ir kitaip gudrauti. Jeigu visa tai tėvai leidžia, vaikui susiformuoja toks požiūris į gyvenimą ir didelė tikimybė, kad jis bus žymus artistas, kolektyvo siela ar suvedžiotojas, apgavikas, vagis, plėšikas ir t. t.
- Septintieji metai: nerūpestinga vaikystė baigiasi ir turi ruoštis iš tėvų globos ir jaukių namų žengti į jam nežinomą pasaulį – mokyklą. Štai čia ir atsiskleis jo sugebėjimai įsisavinti žinias, protauti, bendrauti, nesileisti skriaudžiamam, neskriausti kitų, suvokti kitų vaikų ir mokytojų elgesį, sugebėti prisitaikyti. Svarbiausia nebijoti. Užauginti sveiką, fiziškai stiprų vaiką, aktyvinti gerais potyriais vaiko smegenis, suformuoti vaizduotę, valią ir gerą elgesį, sugebantį gerai jaustis bet kokioje gyvenimiškoje situacijoje – tai ne kareivėlį iš molio nulipdyti, todėl siūlome pasikonsultuoti, padiskutuoti ir nuspręsti, ką iš to vaiko darysime: tėvų užvadėlį, visuomenės ramstį, laimingą visuomenės narį ar paleisime į pasaulį gyvenimui neparuoštą žmogų.
*Charakteris – tai aplinkos suformuotas žmogaus elgesio būdas, užtikrinantis jo prisitaikymą prie gyvenimo aplinkybių.
Straipsnyje analizuojama, kaip vaikas nuo mažų dienų vystosi fiziškai, protiškai, emociškai, socialiai, atskleidžiama, kas yra būdinga skirtingo amžiaus vaikams, kokie gali būti vaiko vystymosi sunkumai. Greta apžvelgta, kaip keičiasi vaiko moralė, supratimas apie save, kaip jo augimui įtaką daro artimiausi nariai – šeima, kurioje auga. Pasaulyje yra atlikta jau gana daug tyrimų, kurie parodo, kaip auga vaikas, kokios priežastys sukelia tam tikrą probleminį elgesį (iškrypimai, savęs žalojimas, priklausomybė nuo psichotropinių medžiagų, gebėjimas įveikti kilusius sunkumus ir pan.). Daugelis iš šių problemų yra aktualios Lietuvoje. Todėl skaitytojai, išsamiau susipažinę su vaiko raida, galės ne tik geriau suprasti vaiko elgesio priežastis, bet ir rasti efektyvių pagalbos būdų. O svarbiausia, kad turbūt ne kartą išvengs auklėjimo klaidų ar kitokių poveikio priemonių, kurios netiesiogiai net gilina tam tikras problemas.
Labai dažnai tėvai galvoja, kad vaikas yra mažas ir nieko nesupranta, todėl jai jie nusikeiks ar pavartos alkoholį jis pamirš visa tai. Tačiau vaikai nuo ankstyvos vaikystės ima pavyzdį iš tėvu. Paskui draugams darželyje ar kieme papasakoja kaip daro jų tėvai. Arba Jų mažoje galvelėje ar pasąmonėja viskas išlieka ir ateityje jie patys to nesuvokdami ima taip elgtis. Vaikai vystosi greitai ir ima viską iš tėvų. Man patiko šiame straipsnyje išdėstyti visi vystymosi etapai.
Mano nuomone kiekvienas tevas privalo zinoti siame straipsnyje pateikta informacija.
Straipsnis naudingas tėvam, kurie domisi kiekviena savo vaikų gyvenimo akimirka. Aktualu paskaityti tėvams besilaukiantiems naujagymio ir besiruošiantiems būti gerais ir rūpestingais tėvais. Straipsnyje pateikiama informacija yra teorinė, nes realiame gyvenime visi vaikai yra skirtingi ir skirtingu laiku praeina tam tikrus etapus.
Labai naudinga informacija „naujai“ tapusiems tėvams. Kadangi vaiko ugdymu reikia užsiimti nuo pat jo gimimo, nes kiekvienas jo raidos etapas įtakoja jo tolesnį vystymąsi.