2015-12-15

Projekto vadovė ir vykdytoja: Sigita Burvytė,
Teksto stilistė ir redaktorė: Reda Paulauskaitė.

Šeimų stiprinimas, teikiant kompleksinę pagalbą

Vaikai tėvams- tėvai vaikams. Šalia gerų bei dorų tėvų užauga tokie pat geraširdžiai vaikai. Norėdami padėti savo vaikams pirmiausia turime išmokti būti laimingais tėvais. Tik toks žmogus gali užauginti gerą pilietį, tačiau šiam poelgiui reikalingos tam tikros žinios, atskirais atvejais- ir pagalba šeimai ar atskiriems šeimos nariams.

Nuo 2015 m. rugpjūčio 10 d. iki 2015 m. gruodžio 23 d. VšĮ „Vaikų ugdymas“ įgyvendino Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos finansuotą nevyriausybinių organizacijų, dirbančių šeimos gerovės srityje, projektą „Šeimų stiprinimas, teikiant kompleksinę pagalbą“.

Šis projektas- tai pagalba šeimai, siekiant rasti probleminių vaikų ugdymo situacijų sprendimus, kai sunkumai nėra įsisenėję, o pagalba yra savalaikė ir reikšminga ateities perspektyvoje.

Džiugu, kad Socialinės apsaugos ir darbo ministerija teikia didžiulę reikšmę ir svarbą šeimai bei jos problemoms, kompleksiškai žiūri į pagalbą tėvams ir jų vaikams bei remia prevencines programas. Šis projektas yra tęstinis- 2014 m. buvo gautas, kol kas vienintelis, finansavimas, o šiuo metu yra ieškomas tolimesnis finansavimo šaltinis, kad šeimas pasiektų joms taip reikalinga pagalba. Programos reikšmė ir nauda išryškės ateityje.

Projekto vykdymo pradžioje buvo baimintasi, kad tėvų nedomina jų vaikų problemos, tačiau nuogąstavimai nepasitvirtino. Pagalbos poreikis buvo didesnis nei numatyta. Šeimos nariai noriai lankė pozityviosios tėvystės grupinius užsiėmimus, taip pat buvo sudaryta individualių konsultacijų galimybė.

Pasirodo, kad sąmoningų, atsakingų bei nerandančių, kas jiems gali padėti, tėvų yra daugiau nei manyta projekto pradžioje. Tėvelius informacija apie programos veiklą pasiekė iš masinių informavimo priemonių, portalo www.ugdykim.lt, ugdymo institucijų pedagogų, administracijos darbuotojų ar atvirų paskaitų bei konferencijų metu išgirstos informacijos apie galimybę pasinaudoti individualiomis konsultacijomis ir grupiniais užsiėmimais vaikų ugdymo klausimais.

Šių metų projekto rezultatai atskleidė kitokią probleminių situacijų tikrovę nei praėjusiais metais- šeimų atvejai buvo daug sudėtingesni, žmonės jautėsi labiau įsprausti į kampą ir nežinantys, kaip tvarkytis su esama situacija.

Ko buvo siekiama grupinių pozityviosios tėvystės užsiėmimų metu?

Kiekviena šeima rado savo atsakymus į turimus klausimus bei pamatė, kad ir kiti tėvai turi problemų ir nežino, kaip jas spręsti.

„<…pirmiausia noriu padėkoti už tokius gyvus ir įtraukiančius susitikimus. Kasdien vis kažką prisimenu ir pritaikau iš to, ką aptarėme kursų metu. Kad nebūtų abstrakčiai: „oi, kiek daug sužinojau, oi, kiek daug visko išsinešiau“, sukonkretinu, kokius svarbiausius akcentus susidėliojau:

*Tėtis turi 50% teisę į vaiko auklėjimą. Lyg ir logiška, bet verta sau (ir vyrui) priminti kasdienėse situacijose – tiek tada, kai iškyla nesutarimų, tiek tada, kai reikia pasirūpinti vaikais (pvz., nuvesti pas gydytoją, dalyvauti tėvų susirinkime ir pan.), tiek tada, kai linksminamės ir pramogaujam (kad nebūtų su vienu tik pareigos, su kitu – tik pramogos).

*Technologijos. Žinoma, kad jas reikia griežtai riboti, bet daug lengviau pokyčių siekti su palaikymo grupe. Namuose vyresnėlis išmoko pasitenkinti valanda virtualių pramogų per dieną. O ir patys mažiau laiko laikome įjungtą kompiuterį, vis rečiau apima pagunda nusitempti lėkštę prie televizoriaus – gi koks pavyzdys vaikams?!

*Nedaryti už vaiką to, ką jis gali padaryti pats. (Ir būtinai pasidžiaugti pasiekimais ar padėti, jei vis dėlto kažkas ne iškart pavyks).

*Padrąsinti vaiką. Savo vaikus giriu labai dažnai, bet kursų metu atkreipiau dėmesį, kad galima vaikus padrąsinti ko nors mokant. Pasakymas „aš tikiu, kad tu gali…“ ir pan. labai palengvina mokymosi procesą, arba ir jau pažįstamą, bet ne itin malonią veiklą padeda atlikti greičiau, linksmiau, su užsidegimu. Pastebėjau, kad beveik nenaudoju frazės: „jei nedarysi, tai…“. O gal ir visai nenaudoju. Nebereikia:).

Kaip būsima specialistė išsinešu žinutę, kad

labai didelę įtaką grupės dalyvių atsivėrimui ir įsitraukimui turi lektoriaus nuoširdumas ir betarpiškas bendravimas.

Gal trumpai tiek. Daug visko dėjausi į galvą ir naudosiu asmeniniame bei profesiniame gyvenime. Ačiū dar kartą!…>“

 

 

Dviejų vaikučių mama.

„<… Ačiū, Jums už Jūsų laiką skirtą mūsų šeimos sunkumų aptarimui. Esate profesionalė, nuoširdžiai ir su meile dirbanti savo darbą, tas labai jaučiasi bendraujant su Jumis. Jūs tikrai sugebate įkvėpti optimizmo, jaučiasi, kad nuoširdžiai domitės iškilusiomis problemomis ir bandote padėti jas išspręsti…>“

Dviejų sūnų mama.

„<…ačiū, buvo tikrai labai įdomu, tiek pačios paskaitos, tiek diskusijos. Amžinos paieškos vaikų ugdymo klausimais, kurios tikriausiai niekada nesibaigia, o tai ir smagiausia, kai žinai, kad tai nuolatinis procesas…>“

Vieno sūnelio mama.

„<…pažvelgiau į paveikslą paskutinių mūsų seminarų akim ir mano mintys buvo lygiai tokios pačios kaip ten ir užrašyta… Dirbti su savimi vertą, nes kai keitiesi pats, keičiasi ir pasaulis.“

„Kaip daug galime pasimokyti iš gyvūnų intuicijos. Man patiko tas šuo! Dabar žinau, į ką noriu būti panaši… Dar man svarbu, kad mes ne tik vaikus taip priimtume, bet ir savo vyrus, ar jis su pinigais ar be jų grįžo, ar su gėlėm ar be jų, ar blaivas ar ne…>“

Dviejų dukrų mama.

Kokias problemas tenka spręsti šių dienų šeimoms?

Šeima- tai atskira sala, kurioje savitos taisyklės ir susitarimai. Kiekvienos jų atvejis yra unikalus, bet kartu ir labai panašus.

Atskiros situacijos atskleidė, kad vieni tėvai džiaugiasi turėdami galimybę įsivaikinti- tokiu būdu įprasmina save ir padeda mažam žmogučiui užaugti laimingu žmogumi, o kiti, augindami du berniukus ir darydami dėl jų viską, jaučiasi blogais tėvais ir sprendžia galimybę vyresnįjį atiduoti į globos namus, nes mano, kad negali jo užauginti geru žmogumi. Abiejų šeimų tėvai linki gero savo vaikams, tačiau susiduria su skirtingomis problemomis. Sveikintinas dalykas, kad žmonės ne užsidaro, o prašo specialistų pagalbos, kuri padeda išsaugoti laimingą šeimą.

Daugelio problemų šeimose priežastis – skirtingi požiūriai į vaikų auklėjimą ir tolerancijos trūkumas, susitarimų nebuvimas ir negebėjimas suvokti, kad į vaikų ugdymą vienodas teises turi abu tėvai. Situacijos, kai vaiko laukia tik vienas iš tėvų, o kitas apsunkina darnios šeimos sukūrimą yra labai dažnos šiuolaikinėje visuomenėje. Dėl šios priežasties žmonės kreipiasi pagalbos į įvairias institucijas. Nereikia pamiršti, kad visiškai kitokias vaikų ugdymo problemas tenka spręsti mamoms, kurios augo vaikų globos namuose ir nematė tarpusavio santykių šeimoje pavyzdžio.

Prieš šį projektą mamos nežinojo, kaip suvaldyti save bei savo emocijas, kai vaikas elgiasi netinkamai, jos ieškojo atsakymų, nustatydamos leistino elgesio ribas. Nežinojo, kaip skatinti vaiko savarankiškumą ir mažinti agresyvų elgesį. Pozityviosios tėvystės grupinės diskusijos padėjo išspręsti daugybę problemų. Jose dalyvavo 65 tėveliai, individualiomis konsultacijomis pasinaudojo 15 šeimų. Keletui jų neužteko vieno susitikimo, prireikė ir tolimesnio darbo. Programos metu tėvai rado atsakymus į savo klausimus ir teigė, kad jaučiasi tvirčiau, labiau pasitikintys savimi ir nori toliau ieškoti tinkamų vaikų auklėjimo būdų.

5 komentarai apie “Šeimų stiprinimas, teikiant kompleksinę pagalbą

  1. Sveikinu, kad sukūrėte tokį projektą. Ištiesu dauguma šeimų turi problemų ir nežino kur kreiptis, o dabar yra ir dar toks nuostabus vadovas. Linkiu sėkmės

  2. Daugelis tėvų nežino, nemoka kaip auklėti savo vaikus , kad namuose viešpatautų taika ir ramybė, kad tėvai ir vaikai taptų geriausiais draugais bei partneriais. Džiaugiuosi, kad yra šis projektas kuris padeda tėvams nesijausti vienišiems su savo problema o atvykus pas gerus specialistus, rasti pagalbą.Tikiuosi , kad projekto kelias tiesis į visas Lietuvos savivaldybes ir juo galės pasinaudoti daugelis šeimų.

  3. Ačiū Jums už tokį projektą, tikrai yra nemažai šeimų, ir net mano artimiausioje aplinkoje, kurioms tiesiog reikia atidaryti akis į papraščiausią ugdymo metodą – meilės vaikui, sau ir apskritai žmonėms rodymas, mokėjimas išgirsti ir rasti kompromisą ir aišku gero pavyzdžio rodymas, nes viską apie mus pasako mūsų vaikų poelgiai.

  4. Svarbus ir reikalingas projektas. Džiugu, kad tėvai dalinasi savo problemomis, bando jas spręsti, ieško pagalbos. Manau kiekvienam tėvui ar motinai, dalyvavusiam projekte tai labai pravers ateityje, jie sugebės įgytas žinias tikslingai naudoti auginant ir ugdant savo vaikus.

  5. Gerbiu tuos tėvelius, kurie savo šeimą stiprina, kreipdamiesi pagalbos į kitus žmones. Žmogus negimsta žinodamas, kaip elgtis visose su šeima susijusiose situacijose, jei žmogus tinkamo elgesio nematė savo tėvų sukurtoje šeimoje, reikia kreiptis profesionalios pagalbos į savo srities specialistus. Džiugu, kad vyksta tokie projektai, koks minimas šiame straipsnyje. Derėtų tik palinkėti, kad tokie projektai plėstųsi.

Komentavimo galimybė išjungta.